Hjälp med ihopsättning av Crescent 1210 Sachs 3 vxl hand

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Hjälp med ihopsättning av Crescent 1210 Sachs 3 vxl hand

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er mopeddoktorer!

Har tagit hem min svärfars packmoped som stått i ladugården i 20 år. Den startade efter 4 tramp trots den gamla bensinen . Växlarna funkar men ettan gick inte i. Jag plockade bort motorn och rengjorde lite samt plockade bort gaffel för växelföraren men nu när jag efter några veckor skall plocka ihop den så går jag bet och kommer inte ihåg hur det var ihopsatt.
Kan ni se om fjädern sitter rätt? Vilken växel är i om "pinnen" är längst in? Jag tycker jag har prövat alla kombinationer men kan inte få det att bli rätt med handväxeln kontra växelföraren. Titta på bilden och se om ni kan ge mig några råd.
Tack på förhand!
/P-O

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trean ligger i och föraren där viren sitter skall vara frammåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på sidan: http://www.raketsport.com/vaxelinstallning.htm och scrolla ner en bit, förbi fotväxel inställningen så har du en guide för Sachs 3vxl hand. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Trean ligger i och föraren där viren sitter skall vara frammåt.
Okej, men hur i hela världen skall det gå att få i ettan? Är det inte så att viren skall spännas/dras när jag skall lägga i ettan? Om föraren är längst fram så går det ju inte att spänna det mer. Som fjädern är monterad nu så strävar den ju att trycka in växelgaffeln till trean vilket jag förmodar är rätt.

Svårt att förklara men förstår ni dilemmat?

Har läst guiden men den utgår från att ovanstående är ordnat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För det första så skall vajern gå genom hålet i blocket och vara "fast" det är vajerhöljet som skall dra växelföraren fram/tillbaka genom spänningen på vajern, hoppas du förstod och som Conrad sa så skall växelföraren sitta så långt fram den kan mot piggen. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PO Sedin, från Billsta? Rosa Hinken? <!-- </EdIndex> --></div>
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:För det första så skall vajern gå genom hålet i blocket och vara "fast" det är vajerhöljet som skall dra växelföraren fram/tillbaka genom spänningen på vajern, hoppas du förstod och som Conrad sa så skall växelföraren sitta så långt fram den kan mot piggen.
Jo viren går genom blocket. Men om växelföraren är längst fram mot piggen när trean är i hur skall det då gå att få i ettan? det blir ju fysiskt omöjligt. För att få i ettan så måste ju växelgaffeln dras ut utåt dvs fjädern spänns ännu mer och då skulle växelföraren behövas dras bakåt.. Så svårt att förklara :? <!-- </EdIndex> --></div>
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:PO Sedin, från Billsta? Rosa Hinken?
Jajjamensan.. Vem är du? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du sätter dit allt skall växelhandtaget vara på 3:an sen när du växlar ner till 2:an så spänner du vajern och då drar vajerhöljet växelföraren bakåt och då dras fjädern utåt och 2:ans växel gå in. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:När du sätter dit allt skall växelhandtaget vara på 3:an sen när du växlar ner till 2:an så spänner du vajern och då drar vajerhöljet växelföraren bakåt och då dras fjädern utåt och 2:ans växel gå in.
Förstår inte hur växelföraren skall kunna dras bakåt genom att jag spänner vajern. Borde inte växelföraren dras framåt när jag spänner vajern? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag har nån bild på hur vajern kan sitta i kåpan

Växelväljaren i läge friläge
Bild

Växelväljaren i läge för 3:e växeln
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Tror jag har nån bild på hur vajern kan sitta i kåpan
Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Om jag förstår er rätt så är trean i på bild nr 2.. right? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle tro att det är så.

Montera fast växelföraren i samma läge som bild 2 ovan visar. Det förutsätter då att resten av grejerna är i samma läge som på din bild i början, dvs växelpinnen längst in. Antar att fjädern ordnar det själv.

Växelreglaget ska då vara i läge 3.

Det är dock viktigt att du fullt ut hajjar hur vajern ska vara monterad, såatte.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posedin skrev:
Johan Lat skrev:När du sätter dit allt skall växelhandtaget vara på 3:an sen när du växlar ner till 2:an så spänner du vajern och då drar vajerhöljet växelföraren bakåt och då dras fjädern utåt och 2:ans växel gå in.
Förstår inte hur växelföraren skall kunna dras bakåt genom att jag spänner vajern. Borde inte växelföraren dras framåt när jag spänner vajern?
Med tompas bild borde du förstå hur det skall vara och som Pälle sa så är det trean som är i på bild två, vajern rör ju sig inte det är hela grejen, den sitter ju fast där uppe i handtaget och den sitter fast där bak i blocket, det är ju vajerhöljet som rör sig. Växlar du ner på handtaget så drar du ju vajern framåt och för att den skall kunna gå framåt så krävs det ju att vajerhöljet åker bakåt och då drar växelföraren fjädern och växelaxeln utåt. Kan nog inte förklara det närmare tror jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
posedin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 maj 2011, 23:00
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av posedin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick till det! :D Efter en stund så förstod jag att vajern genom blocket var baktill och inte genom hålet vid cylindern. Ibland har man tur när man tänker :wink:

Tack alla råd!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar