Tre frågor om Sachs mopedmotorer...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Tre frågor om Sachs mopedmotorer...

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tre frågor om Sachs :)

Frågorna gäller motorer för Sverige och Nymans, MCB.

a. Vilket år kom "högkompressionstopplocket"? (OBS! fanns både som "stora" och "lilla" toppen)

b. Hur förändrades kompressionsförhållandet? (från xx:1 till xx:1)

c. Vilket år ersattes 12 mm förgasaren till den mindre 8,5 millimeters? (OBS! 12 mm förgasaren fanns standardmonterad även med "luftburk", alltså inte bara på de äldre Saxopederna med luftväg genom motorblocket...)

Jag tror att respektive förändring gjordes samtidigt för alla motorer och modeller men jag kan också ha fel...

För övrigt har jag varit totalt däckad i maginfluensa några dagar :( men börjar så smått känna mig bättre. Har precis ätit en tallrik kokt nypotatis. Första riktiga maten på flera dar. Det var gött! :wink: Får se nu om jag får behålla maten eller om den kommer upp igen... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Över hundra visningar och inget svar.... :bigeyebouns:

Blir det inget får jag väl dikta ihop något svar själv.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag börjar med att svara på fråga C.

Fram till 1961 så var 12mm förgasaren original och laglig.

Angående kompressionsförhållanden så ändrades inte det 1961. Samma kompression anges, men effekten får nu vara på 1 hk. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra Josefine! :wink:

Förgasaren är jag mest osäker på men skulle gissat på -58 -59 så där men skiftet skedde kanske något senare...

Är lite på G med kompressionen och återkommer om det. Verkar som det blir något alternativ till på de allra sista motorerna....

Kompressionen är viktig. Den förändrar motorns karaktär och mopeden känns annorlunda att köra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I enlighet med tekniska datan jag har och med mopedlagen som kom 1961 så är jag hundra säker på att förgasaren hängde med fram till 1961 (användes inte under 1961).

Bra berätta mer om kompressionen då du får veta mer. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar