<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvade av svänghjulet på min Husqvarna Flinta motor, och märker att krysskilen är helt â€nedliten†finns inget som styr svänghjulet rätt.
Hur bytar jag krysskilen??
Eller jag kanske kan köra utan?? För jag ser ju vart den har suttit.
Men då kommer problemet, hur â€håller jag i cylindern†så jag kan skruva åt muttern ordentligt? <!-- </EdIndex> --></div>
krysskil husqvarna flinta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krysskilen som håller svänghjulet på flinta sticker upp minimalt från vevaxeln så det är nog som det ska vara .Den kan ju aldrig bli "nernött" eftersom det är konan på axeln som håller fast svänghjulet, inte kilen...
Men om du ändå tänker byta den , så är det bara att knacka lite lätt med hammare och en dorn( som inte är grövre än kilspåret är brett) på ena änden av kilen så kommer den snällt upp. För att låsa fast vevaxeln så kan man lämpligen skruva ur tändstiftet och mata ner änden av ett grövre bommulssnöre i cylindern samtidigt som man vrider lite på svänghjulet. Det blir ett bra stopp som inte skadar nåt i motorn
<!-- </EdIndex> --></div>
Men om du ändå tänker byta den , så är det bara att knacka lite lätt med hammare och en dorn( som inte är grövre än kilspåret är brett) på ena änden av kilen så kommer den snällt upp. För att låsa fast vevaxeln så kan man lämpligen skruva ur tändstiftet och mata ner änden av ett grövre bommulssnöre i cylindern samtidigt som man vrider lite på svänghjulet. Det blir ett bra stopp som inte skadar nåt i motorn

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
...men i värsta fall kan vrida veven om man har otur.Levve skrev:Krysskilen som håller svänghjulet på flinta sticker upp minimalt från vevaxeln så det är nog som det ska vara .Den kan ju aldrig bli "nernött" eftersom det är konan på axeln som håller fast svänghjulet, inte kilen...
Men om du ändå tänker byta den , så är det bara att knacka lite lätt med hammare och en dorn( som inte är grövre än kilspåret är brett) på ena änden av kilen så kommer den snällt upp. För att låsa fast vevaxeln så kan man lämpligen skruva ur tändstiftet och mata ner änden av ett grövre bommulssnöre i cylindern samtidigt som man vrider lite på svänghjulet. Det blir ett bra stopp som inte skadar nåt i motorn

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja..Lagom är bäst . Man behöver inte Våldta muttern direkt.. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:...men i värsta fall kan vrida veven om man har otur.Levve skrev:Krysskilen som håller svänghjulet på flinta sticker upp minimalt från vevaxeln så det är nog som det ska vara .Den kan ju aldrig bli "nernött" eftersom det är konan på axeln som håller fast svänghjulet, inte kilen...
Men om du ändå tänker byta den , så är det bara att knacka lite lätt med hammare och en dorn( som inte är grövre än kilspåret är brett) på ena änden av kilen så kommer den snällt upp. För att låsa fast vevaxeln så kan man lämpligen skruva ur tändstiftet och mata ner änden av ett grövre bommulssnöre i cylindern samtidigt som man vrider lite på svänghjulet. Det blir ett bra stopp som inte skadar nåt i motorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får inte bort krysskilen på nått sätt, sitter som berg....
Försökte utan den och monterade svänghjulet. Med hjälp av en tuschpenna ritade jag på axeln och på svänghjulet vart de skulle sitta, men...
Fick igång mopeden och körde lite, då lossnade svänghjulet, har försökt att dra till men det går inte.
Vad gör jag??? <!-- </EdIndex> --></div>
Försökte utan den och monterade svänghjulet. Med hjälp av en tuschpenna ritade jag på axeln och på svänghjulet vart de skulle sitta, men...
Fick igång mopeden och körde lite, då lossnade svänghjulet, har försökt att dra till men det går inte.
Vad gör jag??? <!-- </EdIndex> --></div>