Sachs 506/3 gick en timme.....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
petter
Kontakt:

Sachs 506/3 gick en timme.....

Inlägg av petter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en Norsjö Packy flakmoped med en Sachs 506/3. Mopeden gick utmärkt i ca 1h, därefter började den misstända/tappa varv för att efter ytterligare 0,5h dö helt. Jag ber om hjälp med felsökningen.

Motorn är ovanlig (har jag fått lära mig), då den har ett brytarlöst tändsystem med utanpåliggande tändspole av märket Motoplat. Följande är kollat:
1. Jag har gnista fram - även direkt från tändkabel till cylinder på ca 5mm håll (dvs utan tändhatt). Även med hatt+stift är det gnista.
2. Ny tändhatt+stift
3. Tanken rengjord och bensinkran/förgasare genomgånget. Stiftet blir även blöt efter lite trampande vilket väl indikerar att den får soppa?
4. cylinder/kolv 'ser bra ut'
5. Tagit av svänghjulet, bakom det sitter en slags ankarplatta gjuten i ett stycke plast, som det kommer tre tåtar ut. Dvs inga brytarspetsar etc att byta.

Jag får igång den på startspray i ngn minut, den svarar inte alls på gas och går på tomgång samt ojämnt.

Gissar att det kan vara fel på tändsystemet trots stark gnista. Men den gick som sagt första timmen..?

Alla tips o förslag mottages tacksamt - jag börjar misströsta och ev byta till Lifan-motor men det känns surt.

Mvh/Petter <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur står det till med vevhuskompet? Kollat p-boxarna vid vevaxeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har motorn stått länge innan start, kan det vara p-boxarna. Men börja inte där. Kolla ljuddämparen. Tag av ljuddämpare och rör, kolla in i utblåset. Kör upp kolven och skrpa ur sotet, starta sedan utan avgassystem. Om den går då får du rengöra avgasystemet. <!-- </EdIndex> --></div>
bo_man

Inlägg av bo_man »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att flottören inte läcker.
Någon på forumen tipsade också om att kolla att flottörnålen går riktigt i sitt läge. <!-- </EdIndex> --></div>
petter
Kontakt:

Inlägg av petter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, och tack för goda råd!

Krök+dämpare har jag testat att demontera, men ingen skillnad - den startar ändå bara på startgas o går en kort stund.

Packboxar har jag ingen koll på, men det var rent och torrt bakom svänghjulet - betyder det att dessa är täta?

Flottören ska jag kolla igen, men den var åtminstone bara luftfylld vid förgasarrengöring. Hur kollar jag om den är tät, och hur kollar jag nålen?

Ni tror inte på ngt fel på tändsystemet? Jag har ju som sagt en stark gnista men kan väl vara fel ändå? Hur man ställer tändningen på mitt brytarlösa system vet jag inte, men hade den varit felställd så borde väl inte moppen gått första 1,5h? Och då gick den perfekt...

Mvh/Petter <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvade med en lika dan och där satt felet i dödarknappen i handtaget. <!-- </EdIndex> --></div>
petter
Kontakt:

Inlägg av petter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte på det, men kopplade bort all elektronik förutom de tre tåtarna från motorn ('ankarplattan') till den utanpåliggande tändspolen. Då har jag väl eliminerat det som möjlig felkälla? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar