växelproblem flakismotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg

växelproblem flakismotor

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har gett mig på o grejat lite med flakisen ikväll. satte dit växelwire o skulle börja justera växlar. utan o satt dit muttern på dragstången hitta man växlar hyfsat bra. men när ja montera ihop de hela o börja justera enligt instruktion från proffs så vill de inte va me som ja vill den liksom tappar 3:e vxl. man känner den vill ta tag men inte maximalt. plockade bort allt runt de hela o även kåpa med mekanismen så ja endast hade utgående axel framme med dragstången i o kunde då hitta dem igen men märkte att del av det gängade går in i utgående axel. vad kan felet vara. vill slippa klyva. har plockat urdragpinnen försiktigt med motorn på sida samt skjutit i en fin mejsel så kilen ligger stilla. hoppas på er hjälp! behöver ja bara byta pinnen??

//Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga tips?? skall den gängade delen vara lika lång i båda ändar på handväxlat?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det spelar ingen roll hur lång gängan är, det är avsåndet på ogängade delen som är viktig.
Om pinnen går in för långt, skulle jag linda en liten ring av tråd och montera under växelmuttern. Den måste vara så tunn att den går in i växelaxeln en bit.
Var problemet här hos mig skulle jag tillverka en längre växelpinne.
Kan ju tänkas att det är axialglapp på växelaxeln. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det spelar ingen roll hur lång gängan är, det är avsåndet på ogängade delen som är viktig.
Om pinnen går in för långt, skulle jag linda en liten ring av tråd och montera under växelmuttern. Den måste vara så tunn att den går in i växelaxeln en bit.
Var problemet här hos mig skulle jag tillverka en längre växelpinne.
Kan ju tänkas att det är axialglapp på växelaxeln.
misstänker dem förstört den pinnen jag har. så jag skall nog testa med ny pinne först, själva axeln verkar inte ha ngt större axialspel. blir att undersöka detta lite ikväll kanske!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flakamotorena brukar kunna se ut hur som häls och fungerar ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo de kan hända de kan se ut hur som helst. men nu e felet avhjälpt. problemet var själva växelpinnen. stack ner o köpte en ny o jämförde. konstaterade att det satt en hemmagjord pinne med fel mått. nu finns växlarna som de skall o pinnen stämmer fint! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Härligt! :D
absolut. gav ju upp igår kväll efter några timmar o påbörjade klyvning. tur man inte gick så långt!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar