växelhopp flakismotorn
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
växelhopp flakismotorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->satte motorn på plats nu ikväll på flakisen o monterade växelwire o justerade växlarna hyfsat men trots det ser ut o dra i ettan maximalt so känns det som den hoppar lite när man puttar bakåt. vad kommer det sig??
//Niklas "Nisse" Högberg <!-- </EdIndex> --></div>
//Niklas "Nisse" Högberg <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland svarar jag direkt. Men vid andra tillfällen väntar jag, ifall en polett skulle ramla ner hos frågeställaren.
M6 skruven som går rakt ner i växelkopan låssar du, sedan kan du vrida växelgaffeln som virehöljet går mot, utan att det rör sig nere vid växelpinnen.
Ex Lägg i ettan,låt moppen stå stilla, låssa skruven lägg i trean endast på handtaget. Nu kan du dra växelgaffel frammåt lite utan att växelpinnen rör sig.
När det är rätt justerat skall små markeringar på växelgaffeln vara mitt på pinnen som hindrar att gaffeln går för långt i ändläge. Med tvåan i. Börjar man att skruva fattar man snart funktionen. <!-- </EdIndex> --></div>
M6 skruven som går rakt ner i växelkopan låssar du, sedan kan du vrida växelgaffeln som virehöljet går mot, utan att det rör sig nere vid växelpinnen.
Ex Lägg i ettan,låt moppen stå stilla, låssa skruven lägg i trean endast på handtaget. Nu kan du dra växelgaffel frammåt lite utan att växelpinnen rör sig.
När det är rätt justerat skall små markeringar på växelgaffeln vara mitt på pinnen som hindrar att gaffeln går för långt i ändläge. Med tvåan i. Börjar man att skruva fattar man snart funktionen. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
funktionen har jag förstått o justerat efter anvisning. men när den dragit i ettan o man rullar framåt ligger växeln i fint men puttar ja den bakåt så liksom tappar den växeln lite!! förstår ej varför? vad är slitet? axeln har inget direkt axialspel så där krånglar det inte!! <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Ibland svarar jag direkt. Men vid andra tillfällen väntar jag, ifall en polett skulle ramla ner hos frågeställaren.
M6 skruven som går rakt ner i växelkopan låssar du, sedan kan du vrida växelgaffeln som virehöljet går mot, utan att det rör sig nere vid växelpinnen.
Ex Lägg i ettan,låt moppen stå stilla, låssa skruven lägg i trean endast på handtaget. Nu kan du dra växelgaffel frammåt lite utan att växelpinnen rör sig.
När det är rätt justerat skall små markeringar på växelgaffeln vara mitt på pinnen som hindrar att gaffeln går för långt i ändläge. Med tvåan i. Börjar man att skruva fattar man snart funktionen.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ytterst lite kan ja nog dra ja. men drar ja där o rullar bak så känns det som axeln strävar svagt inåt o den vill tappa ettan. inte för jag ska backa motorn men man undrar juh vad flelt är. muttern är helt ny men gaffeln kanske är lite sliten förstås. visserligen slits väl saker ihop när det endast går framåt?! <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Om ettan lgger i, kan du med en skruvmejsel dra ut växelpinnen lite till?
Jag menar nere vid växelgaffeln.
Växelgaffeln och muttern kan vara slitna, så det glappar där.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelaxeln har fasta lägen där växelkilen skall ligga när växeln är i. Det ser ut på följade sätt. Växelaxeln har för växelkilen ett spår hela vägen där kilen går. Vid varje drev (om det är rätt injusterat) fins ett uttag i spåret. När axeln är belastad kan inte kilen krypa ur läge, för den ligger i urtaget.
Om man har feljusterat på växelstången och ruckar moppen fram och tillbaka, kan man se hur växelpinnen åker innåt eller utåt, för den söker sig ner i urtaget i spåret. Om ettan är i och viren och hantaget håller den i läge och man ruckar moppen fram och tillbaka. Om då växelpinnen vill åka åt ena eller andra hållet, måste man justera så att den inte vill åka. alltså att den ligger i urtaget för växelkilen.
På en lös axel kan man se urtagen i axeln, exakt där utanför måste drevet ligga.
Om sedan växelkilen och klackarna i drevet är slitna vill växeln hoppa ur, för att slitaget har gjort att det blir som en kälkbacke som kilen glider på.
Vanligt på flakamotorena som körts feljusterade.
Dreven i flakamotorn och fotväxlade är samma så det fins bitar om det behövs.
Pust <!-- </EdIndex> --></div>
Om man har feljusterat på växelstången och ruckar moppen fram och tillbaka, kan man se hur växelpinnen åker innåt eller utåt, för den söker sig ner i urtaget i spåret. Om ettan är i och viren och hantaget håller den i läge och man ruckar moppen fram och tillbaka. Om då växelpinnen vill åka åt ena eller andra hållet, måste man justera så att den inte vill åka. alltså att den ligger i urtaget för växelkilen.
På en lös axel kan man se urtagen i axeln, exakt där utanför måste drevet ligga.
Om sedan växelkilen och klackarna i drevet är slitna vill växeln hoppa ur, för att slitaget har gjort att det blir som en kälkbacke som kilen glider på.
Vanligt på flakamotorena som körts feljusterade.
Dreven i flakamotorn och fotväxlade är samma så det fins bitar om det behövs.
Pust <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län