<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Påhängsmotorn är en ABG Vap4. Har en sådan i en papplåda i källaren. Köpte den på åttiotalet av en gubbe någonstans i norra Småland. Minns han gjort en värmepump av en frysbox. Förångaren, som brukar sitta bakom boxen, var istället monterad som ett element i lägenheten och själva kompressorn fanns i källaren. Dock måste källaren blivit kallare eftersom värmen hämtades där.
Lekte också med sådan påhängsmotor när jag var 12-13 år. Grannen hade den på en cykel som jag släpade hem. Det var Zenith förgasare kommer jag ihåg. Den gick tyst och mjukt men trots nästan till fullo 50 kubik så var den rätt slö. Kommer också ihåg att tanken var full av rost så sådant förekom även då...
Säger du "Vännäs" tänker jag "SJ". Har för mig SJ hade något större centralförråd där...
Jag gillar också den svarta trehjuliga paketcykeln. Det är en typisk Monark från Varberg. Motorn på den ska definitivt bort tycker jag i alla fall....
En kille jag känner hade en sådan när vi var unga tonåringar runt -70 sådär. För ett par år sedan såldes föräldrahemmet och cykeln var kvar. Jag övertog den för ett par hundringar men det var bara i stort sett endast ram, styrinrättning och framaxel som går att använda. Kanske också flakdelarna i järn om man botar lite på dem... Å andra sidan så är de delarna just de svåra så det ska nog bli cykel av den medans jag är i livet i alla fall....

<!-- </EdIndex> --></div>