Monark skoterett

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nolerion
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jul 2011, 23:00
Ort: Stockholm

Monark skoterett

Inlägg av Nolerion »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Jag har nyss köpt mig en monark skoterett.

Den tidigare ägaren trodde den var från -68 men "triangelförsäkringsmärket" sitter kvar och gick ut 1969. Dessutom har moppen padd-ljuddämparen monterad, så det borde vara en -64.

Hur som helst... Mopeden i fråga är i ganska risigt skick.
Den startar och går men man måste mer eller mindre fullgasa för att motorn inte skall dö. Den har läckt en hel del olja under åren så det är kladdigt lite var stans runt (och i) motorn.

Jag hade tänkt börja med att få iordning på den maskinellt.

Jag har hittills gjort följande:
Plockat bort och rengjort fläkten, fläktkåporna, cyllindern och ljuddämparen

Kört förgasaren i ultraljudstvätt för att få den riktigt ren.

Sotat ur ljuddämparen mha 1. Kaustiksoda, 2. Spolat igenom med vattenslang 3. Brännt ur den med en gassvets, 4. Knackat och skakat.
Innan jag började sota ur känndes det som ljuddämparen var fylld med våt sand. Nu är ljuddämparen något kilo lättare, men det finns fortfarande en del sot kvar i den (jag antar att detta var första gången någon ens försökt få den ren).

Nu när jag gjort rent en del prylar börjar jag fundera på vad som mer bör göras innan jag skruvar ihop den.

Så, kom gärna med tips, vad skall jag byta, se över, göra rent etc för att få skoteretten att gå bra maskinellt (nu när jag ändå har den isärplockad)?
Jag är dock inte ute efter att göra en helrenovering in i minsta detalj.

Har suttit och skrivit detta på min telefon så jag har svårt att få en juste överblick över layouten på det jag skrivit. Hoppas ni har överseende med detta.

Mvh - Nolerion <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här har du lite att läsa om Scoterette :lol:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=35&highlight=&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt bensin om den är gammal, gammal bensin är väldigt orkeslös och sen är det ju bra att göra ren bensinkran också <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Nolerion
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jul 2011, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Nolerion »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensinen är inte gammal, ska se till att göra rent kranen dock.
Sätter upp ett bensinfilter på inköpslistan också.

Bör man byta tändspole, tändkabel, tändhatt och konding kanske?
Eller är det overkill?

Mvh - Nolerion <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker inte jag. Det är ändå rätt billigt med tanke på hur mycket dom få sakerna kan jävlas. Så byt ut dom gamla grejerna och i med nytt:) grattis till en jävligt snygg moped:) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar såga av tvärs över paddaburken och städa. Sedan svetsar man ihop den. <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag brukar såga av tvärs över paddaburken och städa. Sedan svetsar man ihop den.
Ah! Äntligen någon som tittat in i en padda!
Vad ska det finnas därinne? I min fanns det bara två väldigt glesa ståltrådsnät, ingen dämpull eller liknande. Ska det vara så?

Dessutom har det smala utloppsröret rostat bort. Kvar är bara ett hål längst bak, cirka 3cm i diameter. Hur ska det se ut där i bakändan egentligen?

Min padda ligger fortfarande på hyllan och väntar på renovering. Jag sågade av hela översidan och har nu ett stort fyrkantigt hål och en motsvarande plåtbit som ska svetsas tillbaka senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Senaste paddaavsågningen var för ca 40 år sedan :roll:
Sedan kom dom runda avgasystemen, då blev det bara byten.
En kund jag mins var finne, Urponen hette han. Vi monterade på finsk 1,5 hp cylinder och 18 kuggar bak.
Han brukade komma på lördagsmornarna från krogen med grogg glaset i innerfickan på kavajen. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->rengör utblåset på cylindern också där är det säkert massor med skit. Om du har kvar cyllen på plats ställ kolven för utblåset så inget kommer in i motorn och förstör. <!-- </EdIndex> --></div>
Nolerion
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jul 2011, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Nolerion »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Taget! Då står således konding, tändspole, tändhatt & tändkabel på inköpslistan.

Cyllen är redan rengjord.

Något annat jag bör se över?

Mvh - Nolerion <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar