mikuni förgasare
mikuni förgasare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en zundapp 70cc med en 20mm mikuniförgasare på. Den går som ett skott i högre farter men den bluddrar och surar när jag kör i 30 - 40 km/h. Någon som vet vad jag ska göra? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Tack för tipsen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska prova detta <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men dem som har sådana förknasare bör ha märkt att om man inte håller bött utan halvgas eller mindre och håller en viss hastighet så vill moppen gärna blöddra och då kan det räcka med att skruva ut den lite, så går den mycket renare och blir piggare
blir nästan som ett ställbart fast på låg gas, varvet kvittar <!-- </EdIndex> --></div>
Jo precis gäller upp till 1/3dels gasbryggaren skrev:Är inte den för justering av luft/bränsleblandningen på tomgång?Tobbe-38 skrev:testa vri ut luftskruven först och se om det hjälper
men dem som har sådana förknasare bör ha märkt att om man inte håller bött utan halvgas eller mindre och håller en viss hastighet så vill moppen gärna blöddra och då kan det räcka med att skruva ut den lite, så går den mycket renare och blir piggare
blir nästan som ett ställbart fast på låg gas, varvet kvittar <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sida med lite tips !
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst, det är grunderna. Men Hela tvåtaktaren är en kompromiss av alla parametrar.
På en av mina värre snurror monterade jag förgasare och det fungerade direkt på alla varv.
Den andra som har samma tider tog 1,5 år att leta sig fram till optimalt resultat.
På vägen blir det många aha, ja just det mm.
Jag motsäger mig inte tidigare skrivna texter i tråden. <!-- </EdIndex> --></div>
På en av mina värre snurror monterade jag förgasare och det fungerade direkt på alla varv.
Den andra som har samma tider tog 1,5 år att leta sig fram till optimalt resultat.
På vägen blir det många aha, ja just det mm.
Jag motsäger mig inte tidigare skrivna texter i tråden. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ska precis just nu ut och försöka optimera min nya kyrkport ! <!-- </EdIndex> --></div>
Jo det stämmer exakt, dom kan vara luriga iblandConrad Engström skrev:Jo visst, det är grunderna. Men Hela tvåtaktaren är en kompromiss av alla parametrar.
På en av mina värre snurror monterade jag förgasare och det fungerade direkt på alla varv.
Den andra som har samma tider tog 1,5 år att leta sig fram till optimalt resultat.
På vägen blir det många aha, ja just det mm.
Jag motsäger mig inte tidigare skrivna texter i tråden.

Ny fråga!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått Dappen att gå lite renare nu, tack ska Ni ha. Tyvärr fick jag punka bak på den och jag har försökt ta bort bakhjulet men det lyckas jag inte med. Jag har tagit bort muttern och axeln kan jag snurra på (går trögt ) men hur får jag bort den? Det är en zundapp sportkombinette 1964 men jag vet ju inte om allt är orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Re: Ny fråga!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Oskarshamn!60+ skrev:Återfallsmopedist från Oskarshamn!


Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Re: Ny fråga!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kanske att piggen på kedjesträckaren är sliten så att axelhylsan bara snurrar.
Du behöver inte lossa muttern på vänstersidan om du ska bort med hjulet.
Lossa bara axeln (från högra sidan).
Drevet kan sitta kvar om du bara ska bort med hjulet.
Hjulen passar både fram och bak. <!-- </EdIndex> --></div>
60+ skrev:jag har försökt ta bort bakhjulet men det lyckas jag inte med. Jag har tagit bort muttern och axeln kan jag snurra på (går trögt ) men hur får jag bort den? Det är en zundapp sportkombinette 1964 men jag vet ju inte om allt är orginal.
Kanske att piggen på kedjesträckaren är sliten så att axelhylsan bara snurrar.
Du behöver inte lossa muttern på vänstersidan om du ska bort med hjulet.
Lossa bara axeln (från högra sidan).
Drevet kan sitta kvar om du bara ska bort med hjulet.
Hjulen passar både fram och bak. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige