501/2 AS Vänster/högergängad? Bilder.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

501/2 AS Vänster/högergängad? Bilder.

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorry för att jag gödslar med trådar om denna motor :oops:


Någon som vet om muttern på de övre bilderna är vänster eller högergängad?

Sitter som fn gör den iaf.

Jag antar att de tre piggarna med vajerns hjälp ska pressa ut klossarna men de rör sig bara jättelite(inte tillräckligt för att tramporna ska driva runt motorn). Kan ju vara så att beläggningen har blivit för tunn också.

Bild

Bild

Bild

Tack på förhand. <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var normalgängad. Lyckades lossa den efter mycket om och men.

Hittar dock inget fel och förstår fortfarande inte hur vajern tillfälligt ska kunna låsa centrufigalkopplingen. Ska innersta plattan klämma mot ytterkoppen järn mot järn? Eller fattas det något?
Det låg bitar av något som såg ut som en packning i utrymmet.

Edit: bitarna passar perfekt mot den fasade kanten på understa plattan som trycks upp av vajern, så det ska nog vara något där. Blir nog svårt att hitta en ny sådan så jag får väl trixa lite där..... <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett par bilder till+ startfråga på slutet


Så här blev min klåparlösning för att ersätta den där ringen som låg i bitar i oljan(packningsbitar+2komponentslim).

Bild



Passade på att ta en bild när kopplingen var bortmonterad.

Bild



Så till frågan: Hur går man till väga för att enklast starta denna maskin?

Har trampat mej duktigt trött nu. Gnista och soppa finns. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprängskiss till den motorn:

http://www.tradera.com/Sachs-502-1AS-se-bild-sprangskiss-ORGINAL-auktion_100709_135855205 <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tackar för tipset :)

Ska ut och prova med startgas nu.... <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick igång den och körde en bit. Har bara den översta kolvringen för tillfället så den var lite svag. Ska beställa nya innan jag provar vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inväntar kolvringar och trampor idag. Köpte en extra motor från Ebay också :)

Nästa investering blir nya däck och slangar. <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 maj 2011, 23:00
Ort: Kronoberg

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såå, nu har jag testat lite.

Hur svårstartade brukar dom vara? Måste köra med startgas och jaga runt som en stolle för att få igång den. Antar att detta inte är normalt.

Den finns inget chokespjäll i förgasaren (1/10/9,9) Löser ett sånt alla startproblem? (den är väldigt svårstartad när den är varm också)

När den tänder till så skjuter den ut en puff genom förgasaren, normalt?

Kan tillägga att den förmodligen drar lite tjuvluft i skarven mellan förgasare/insugningsrör(märkte att det bubblade där när jag sprayade startgasen). Hur fixar man lättast det problemet? Någon slags Silikon?


Nu har jag ju en extramotor från tyskland på gång men den kan dröja ett tag till verkar det som. Vet inte vilket skick den är i heller. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar