Bygga om trampmotor till kickmotor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Bygga om trampmotor till kickmotor?

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter och funderar över ett framtida projekt och vad jag ska välja för motor.
Tänkte utgå från min 1125 och vill ha en 3-växlad motor och har då 2st fartvindskylda med trampor.
Går det att bygga om dessa till kick genom att ta kickaxeln från en med fotväxel?

Om detta går, vad skiljer kickdelarna från en 3-växlad från en 2-växlad?
Jag har många 2-växlade motorer att ta delar från men jag antar att axeln är för kort...

För att visa vilken motor jag har slänger vi med en bild:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här gjorde jag:

först behövs en bussning i det stora hålet i högerkåpan där bromsaxeln/bromshylsan ligger på en trampmotor.
jag tog en kaserad höger blockhalva från en kickmotor och en hålsåg och sågade ut hela den biten ur blockhalvan. sedan satte jag ut den på en tapp i svarven och svarvade den utvändigt till presspassning i kåpan.
värmde kåpan och lade locktite på bussningen. eftersom jag inte hade någon referensmotor att mäta efter så fick jag lägga dit 3 st av dom ovala brickorna som ligger mellan höger blockhalva och kickdrevet för att allt skulle stämma bra.

sedan är kickaxeln från en tvåväxlad tillräckligt lång. och du behöver kickdrevet från en treväxlad fotväxlad.

Jag har nåt svagt minne av att jag böt ut kedjedrvet på utgående axeln mot en distanshylsa men jag är inte säker.

ett annat tips: dom där kickmotorerna brukar vara så billigaa på ebay i tyskland, ofta med kul cylindrar, och trampmotorerna så dyra på tradera, att det nästan är förlustaffär att bygga om en.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter ju inte som någon omäjlighet då...
Tack för ditt svar.

Anledningen till min fråga är att jag har motorn och vill ha kombinationen av handväxel och kick vilket jag inte visste fanns orginal!? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett antal ombyggda. Just det bussning på höger sida, fins i tidiga 2 vx med kick. Kickdrev från trepet fot . Distanshylsa på utg axeln, Eller kedjedrevet kan sitta kvar.
Mins när du letade efter kopan och har undrat vad som hände sedan.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kom en flakmoppe imellan så den har legat i malpåse så länge...
Suget efter att bygga en customhoj börjar dock bli stort! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar