Wiklunds projekttråd.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Wiklund

Wiklunds projekttråd.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte att det var dags att lägga upp en liten projekttråd på min bruksmoppe, min Yamma! :lol:

vet inte om det är så populärt att lägga upp den här på ett MCB forum med annars får någon moderator flytta den till övriga fordon.

jag köpte den av en klasskamrat, han hade tänkt ha den som projektarbete i trean men det blev aldrig nått av de, den stod inne i en container på skolan med massa IKEA lådor fyllda med delar, jag frågade hur mycket han ville ha och han tyckte att den var värd 1500:- så jag slog helt enkelt till.

Jag körde hem alla grejer och började skruva ihop den. först fixade jag så att den gick att köra sen rasade ramlagrena och då köpte jag nya lager till hela motorn, en packningssats och bytte packboxarna. Jag la en beställning på jobbet och skickade efter en ny sadel, kromad framlykta, gaffelbälgar, massa gummipluppar till motorn, en dekalsats och lite annat skit. monterade dom nya delarna sen kom jag till tanken, och där står jag i ett vägskäl. Ska jag använda den nyare modellen av tank (den som jag har på bild) eller den gamla modellen... :roll: jag tycker den gamla modellen är snyggare men den jag har är jävligt bulig så jag ska se om den går att räta ut. Lite bilder då.
(jag ursäktar för dåliga bilder, iphone...)

När jag fick hem den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

med lite nya delar.
Bild

Bild

Bild

Stor cylle och liten topp... cylindern ska bytas ut och motorbågarna ligger på sidan om.
Bild

Slängde på en annan ventilerad skiva, fick skära ut en spacer på 5mm.
Bild

Bild

cocpiten.
Bild

Det som är kvar att göras är att ekra upp nya hjul, lacka tank, smågrejer och ram, byta hjullager och fixa den andra tanken jag har samt byta ut alla gamla äckliga rostiga skruvar.

mvh. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är en Yamma välkommen! Alla moppar är intressanta så länge de inte är i plast och tillverkas idag.
Den tidigare tanken är faktiskt snyggare men är den bulig så kan den vara svår att få till. Jag tycker du har fått den mycket fint skick, silverlacken ser nästan ut som yamma original. Blir det dekaler på tanken? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker såhär: Gamla tanken o korta dynan är klart snyggast. Original bromsskkiva fram för den fyller ut mer o ser mer 70-tals hoj ut vilket är mycket fränare än den där high tech skivan. Sen ser framstänkan ut att sitta bakofram för det ska väl inte glipa över däcket på det viset? kanske kan "stukas" till? Annars är DX en favorit från Yamaha för min del, gärna röd eller gul med gamla svart/vita dekalerna som såg ut som på dom "stora" hojarna under samma årtionde.
Fin moped! klart värd 1500:- o lite arbete. Lite Café Racer över dom där. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan hålla med om bromsskivan, jag originalskivan mer. Men jag är ju originalfantast oxå :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jovars, men den gamla skivan är så jäkla dålig, någon har kört med för dåliga belägg och då har oket tagit i skivan. :( jag har dekaler (dom svartvita) till den gamla modellen av tank liggandes och därav ännu en anledning till att fixa den.

Edit: jag har försökt stuka till framskärmen men den har fått sig en ordentlig törn någon gång, stagen har blivit böjda, ska fixa det senare och dessutom är det 17'' x 2,25 så däcket fyller inte ut något vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg moppe chrille! :) :)

Blev mycket bättre med den andra skivan 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Snygg moppe chrille! :) :)

Blev mycket bättre med den andra skivan 8) :D
mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Fan den ser fin ut och säkert rolig att förädla mer 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, Primer är ju en sådan fin lack. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det här då? <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jusst jävlar, de var en projektråd också! :lol:

Den körs varje dag nu, går fint i motorn och väldigt trevlig att köra. Har lite andra projekt på G så denna körs som den är. Ska lacka tank och ev ramen sen får den väll bli bruksmoppen! Hade funderingar på att sälja den men har inte haft ett enda svar och har funderingar på att behålla den. ska ju som sagt lacka tanken men vet inte vilken färg.. som vanligt.. kom med förslag.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Wiklund skrev:men vet inte vilken färg.. som vanligt.. kom med förslag.
Lila metallick "så klart" Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

Braxmatte skrev:
Wiklund skrev:men vet inte vilken färg.. som vanligt.. kom med förslag.
Lila metallick "så klart" Bild
Det hade vart nånting! :lol: funderar på mörkröd metallic. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför inte i lite flake... :wink: gnistrar fint som fanken i solen... :)

Bild

röd flake är ju oxå ruskigt snyggt.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar