hjälp med en rex villiers 98cc 1930-tal

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
lättviktare98cc
Kontakt:

hjälp med en rex villiers 98cc 1930-tal

Inlägg av lättviktare98cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej, jag har en rex med villiers motor 1930 tal.

och jag har lite problem med att få gnista, ¨

är det någon i sthlm området som kan hjälpa mig så kan jag betala för hjälpen, inställning m.m <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Putsa av brytarna med putsduk (smärgelduk). Torka rent med förtunning. Ställ brytaravståndet på 0,35 mm. Starta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om inte det går minska avståndet på stiftet till 0,5 och i fall det inte går ändå minska mer, det är för att du ska veta om tändspolen är dålig. men gör först som Conrad säger. <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
lättviktare98cc
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för tipsen, men det är just det som är problemet, har sökt som en dåre på internet, men hittar inget om hur man ställer in brytaren ( finns bara en ) det är lite det som e problemet också:) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig fasta kontakten också är en skruv (att vrida på för ändrat kontaktavstånd)

Det allra enklaste av det enkla är nog Villiers skulle jag tro för där finns inte fler delar än vad som absolut behövs och inget är komplicerat och tillkrånglat.

Vilken motor skulle det annars vara? <!-- </EdIndex> --></div>
lättviktare98cc
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, då ska jag testa det, det e ju en villiers men vi får se hur det går:) men ska jag ta av svänghjulet och ställa in i ett visst läge, eller hur gör jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva inte i onödan! kolla om brytaren öppnar, när du vrider på hjulet. När brytaren är max öppen kollar du avståndet. och putsar som jag skrev. Kolla sammtidigt att kolven står högst upp.
Det är vanligt att brytarna oxiderar när motorn stått en längre tid.
'Återkomm!
Kanske borde tillägga att jag har över 50 års erfarenhet av små tvåtaktare. <!-- </EdIndex> --></div>
lättviktare98cc
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det låter som en bra ide. jag ska prova ditt tips innan jag skruvar för mycket:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Skruva inte i onödan! kolla om brytaren öppnar, när du vrider på hjulet. När brytaren är max öppen kollar du avståndet. och putsar som jag skrev. Kolla sammtidigt att kolven står högst upp.
Det är vanligt att brytarna oxiderar när motorn stått en längre tid.
'Återkomm!
Kanske borde tillägga att jag har över 50 års erfarenhet av små tvåtaktare.
Hrm vi vet 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Vi vet" Men inte alla. Ibland är det svårt att övertyga folk med vad dom skall göra . Om man visar att det fins erfarenhet bakom orden kanske det blir mera trovärdigt.
Ja visst Alf nu mins jag. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad,

Oftast funkar det, och bäst med van mekaniker förstås :D , men det är inte alltid helt enkelt att fixa brytarnas kontaktytor på plats. Det beror lite på hur de är slitna. Bäst resultat tycker jag man får om allt tas isär först.

Villiers saknar axelfixering för svänghjul men är lätta att ställa in ändå, tack vare tydlig märkning. Jag fixade det vid 13 års ålder helt utan erfarenhet så ni måste fixa detsamma nu.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Conrad Engström skrev:"Vi vet" Men inte alla. Ibland är det svårt att övertyga folk med vad dom skall göra . Om man visar att det fins erfarenhet bakom orden kanske det blir mera trovärdigt.
Ja visst Alf nu mins jag. :wink:
Conrad jag älskar dej i alla fall :oops: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

alf-johan skrev:
Conrad Engström skrev:"Vi vet" Men inte alla. Ibland är det svårt att övertyga folk med vad dom skall göra . Om man visar att det fins erfarenhet bakom orden kanske det blir mera trovärdigt.
Ja visst Alf nu mins jag. :wink:
Conrad jag älskar dej i alla fall :oops: 8)
:roll: :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar