Ilo piano problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan e du fortfarande vaken 2takt68?
Ska se om jag inte kan handla det vi prata om imorgon och sen se om jag inte kan lyckas riva skiten på arbetsbänken som nu är städad.
Haru lust att vara behjälplig med glada tillrop och ett par extra ögon och kanske ett varningens finger ibland så är du välkommen att höra av dig. Lördag? <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Har du provat med tummchoke? varför riva motorn om man konstaterat att det inte är packboxarna som läcker? är det förgasarflänsen? dom brukar vara vinda när 15åringar drar åt för hårt, i och med att den är orolig känns det som tjuvluft. Byt packboxarna och packningarna nu när du ändå har motorn på bänken. Om det sedan inte blir någon skillnad så spruta startgas runt cylinderfoten och förgasarflänsen och om den vandrar i varvtal så beror det på tjuvluft.

mvh.
Tummchoke? Nej vi har varken konstaterat att packboxarna är hela eller trasiga.
Ja men fuggen är helt original och ser sjukt fin ut. Köpte den av en herre i övre 70års åldern som haft den en hel evighet så den är inte sönderskruvad.

Ja jag börjar tröttna på att den inte går så känns som att gör man allt nu och rätt så ska ju skiten bara fungera sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

tändning

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändningen ...bytarna måste börja öppna före över dödpunkt rikt märkning är ca. 2mm standar före över dödpunkt till 3,5 mm
vid trimning detta kör jag med räknat på min trimmat 7000 RPM.

Detta mäter man genom enkel kol genom ett sjuktmått i tändsifthålet då måste brytarna börja öppna ca. 2mm före då kolven vänder och är på väg neråt. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du håller tummen för förgasaren, blir samma effekt som en spjällchoke. Du minskar förhållandet luft till mängden bränsle, alltså går den för snålt så kommer det bli skillnad. Jag ber om ursäkt, läste fel om packboxarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Billykid det är redan injusterat utan förändrat resultat.

Wiklund det e ok.
Jasså jag jag misstänkte du mena så när jag väl fick igång mitt blonda förstånd :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste igenom lite hastigt...

För mig låter som tändproblem och motorn hackar och går inte upp i varv.

Provat olika tändstift?

Provat med olika gnistgap? ~ 0,2 - 0,5 mm

Kolla extra på brytarkontakterna:

Rena och fungerande kontaktytor?

Måste tas isär och inspekteras noga!

Samtidigt ser man då om brytararmen kärvar på sin axel vilket kan ge upphov till ovan problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nått saknas.
Har provat 2 olika stift varav ett helt nytt.
Har kollat lite olika gap.

Brytarna är helt nya och kärvar inte utan gnistan mellan dem är jättefin. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Häggen skrev:Billykid det är redan injusterat utan förändrat resultat.

Wiklund det e ok.
Jasså jag jag misstänkte du mena så när jag väl fick igång mitt blonda förstånd :lol:
Dum fråga kanske...men förut sätter attt du räknat ut tändpunkten åt rätt håll. Har du en bra gnista kan kollas
genom att bara snurra på svänghjulet med fingrana så ska du få en gnista räknat ifrån från när brytarna öppnar, utanan tänstift i...
OBS gjorda allitid tändstifet, kicka alldrig utan T-stift.

Vid uten bliven gnista burkar jag kolla det genom att sticka in fingret i tändhatten eller hålla i en avskaldade tändkabeln för att verkligen veta att det är kontakt.
Det är bara hur jag gör....man har fått många stötar på detta viset...men det funkar garnaterat..***L***

Annars som dom säger att hålla för på förgasaren genom att tumm chocka....måste ju bli nån för ändring.... 8)

Slut på tipps....ha det göt iaf.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha ja den e justerad åt rätt håll. :D

Ja jag får kolla.
Men känns lite som att den tappar lite komp när den får upp lite fart. Så ska nog fan klyva den trots allt och byta packningar och packboxar.
Sen ett justerbart munstycke så man kan labba lite med soppatillförseln. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Häggen skrev: Brytarna är helt nya och kärvar inte utan gnistan mellan dem är jättefin.
Den fina gnistan ska vara på stiftet , inte mellan brytarna <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Häggen

Inlägg av Häggen »

Braxmatte skrev: Den fina gnistan ska vara på stiftet , inte mellan brytarna
Haha den är där med. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som ni säger så kanske en rivning av motorn delvis är att kasta både tid och pengar i sjön men det är ju samtidigt något bra för framtiden då den förhoppningsvis kommer fungera ett bra tag framöver sen. Samt att jag då är helt säker på skicket på motorn invändigt då jag faktiskt bara ägt den i 1,5månad.
Men jag lär stöta på fler frågor under resans gång jag lovar.

Sluta nu inte ge tips för än är den inte delad. Den är bara urplockad ur ramen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid uten bliven gnista burkar jag kolla det genom att sticka in fingret i tändhatten eller hålla i den avskaldade tändkabeln för att verkligen veta att det är kontakt.
Det är bara hur jag gör....man har fått många stötar på detta viset...men det funkar garnaterat..man spratlar ganska gött***L***

(inget för personer med Pecmakers...) <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

billykid skrev:Vid uten bliven gnista burkar jag kolla det genom att sticka in fingret i tändhatten eller hålla i den avskaldade tändkabeln för att verkligen veta att det är kontakt.
Det är bara hur jag gör....man har fått många stötar på detta viset...men det funkar garnaterat..***L***
AJ säger jag bara.
Men gnista finns på stiftet och fin sådan. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här tycks likna ett problem jag hade för länge sedan.

Allt verkar OK men den vill inte ändå....

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=7288&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar