Hur funkar separeringen mellan fram och bakljus på Stefa K1?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Hur funkar separeringen mellan fram och bakljus på Stefa K1?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fixeriet gick om intet för det började regna. I efterhand borde jag räknat ut det för jag blir så trött strax innan regnen (och åskan) kommer. Det blev en längre runda per cykel istället och den var nästan regnfri. Jag börjar bli minst sagt urless på det här åskbenägna och ostadiga vädret. Åskan ger mig huvudvärk och det är jobbigt att gå med det varenda dag. Ingen talar det men även den här sommaren finns värmen och det vackra vädret öster och söder om oss dvs. i de forna kommunistländerna. Övriga Europa och Skandinavien tycks befinna sig i en gränszon mellan varmare och kallare luftmassor och liksom vid andra former av gränser blir där oroligt. För några dagar sedan lovade prognoserna högtryck men jag tror inte mycket på't. Kanske några dagar och sedan samma sketväder igen.... OBS! Jag bor i sydöstra delen, kanske något annorlunda där ni bor...

Färdiggnällt om vädret och nu till saken....

Amarace,

Det verkar som du har rätt här och det här är mer än jag kommer ihåg, eller så minns jag bara det ena systemet eftersom jag aldrig förstod hur det funkade. Ärligt talat, det är minst 35 år sedan jag såg något sådant här tändsystem i verkligheten men sådana här mekaniska ting brukar jag minnas rätt väl. Faktiskt kommer man ihåg mycket man lärde som ung men kanske inte det man lärde sig för något eller några år sedan....

Svänghjulsmagneten jag menar heter då Stefa K1, 6 Volt 15/3/8 Watt och verkar vara det senare systemet eftersom det företrädesvis fanns på motorer utrustade med Encarwi H9 förgasaren.

Det andra systemet, som du hänvisar till, heter då Stefa E1/75c-15-/3-06L och har separat induktiv spole (utan polskor) för baklyset och tycks återfinnas på tidiga motorer med Bingförgasaren.

Här är en länk där jag hittade den här infon:

http://hem.passagen.se/blarok/blarok/sprangskisser.htm

Men jag undrar fortfarande hur funkar separeringen mellan fram- och bakljus på Stefa K1 magneten?

Ett kopplingsschema har jag hittat på nätet men det visar bara kopplingspunkter och inte schematiskt hur det fungerar.

Baklyset tycks försörjas från ljusomkopplaren via grå kabel som liksom bara "går vidare" genom motorns kopplingsplint och till baklyset. Grön kabel (från den mindre spolen på belysningsankaret) verkar försörja signalhorn och bromsljus ungefär likadant som på Bosch magneten.

Till skillnad från Bosch går grön kabel här även upp till ljusomkopplaren. Alltså måste den lilla spolen på belysningsankaret även ha med ljuset att göra. Eller hur?

Jag vill nog ha det till att även bakljuset på något sätt är kopplat till den här mindre spolen med grön utgående kabel.

Här är en länk till kopplingsschema och bilder på Stefa K1 magneten:

http://www.fleraintressen.se/husqvarna/tandningen.html <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi hade rätt bägge två :wink:

Om det inte finns separat bakljusspole (som påd et där schemat) så har ljusomkopplaren två ingångar och tre utgångar.

En ingång är gul kabel och dom utgångar den berör går till hel och halv, sen finns det en ingång som är separerad och där har du den gröna kabeln, ut från den går till bakljuset.

Så omkopplaren för av/på har alltså två kretsar, en för hel/halv och en för bakljus.

Och iomed att det är kopplat på det viset har det ingen betydelse om man byter till Bosch. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som en bra förklaring och säkert är det som du säger.

Vid närmare eftertanke kan man givetvis då direkt ersätta Stefa K1 med Bosch och får då två kopplingsmöjligheter till baklyset.

Byta tvärt om går däremot inte för då har man inte någon direkt möjlighet att ansluta baklyset eftersom man då saknar rätt ljusomkopplare (med två ingångar).

Sådärja! Jag tror problemet redan är löst. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en tydlig bild på ljusspolen på Stefa K1 magneten. Kan du Amarace, eller någon annan redogöra för spolens inre koppling?

Jag kan gissa men det är tyvärr inte fakta.

http://www.tradera.com/auction/ShowEnlargedImage.aspx?imageID=126505116&seq=1&mega=true <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan bara gissa också, men det är garanterat som på alla kombinerade att det helt enkelt är två separata lindningar på samma kärna. Dom ger ju spänning på bägge två oberoende av varandra.

Hade jag orka skulle jag ha lindat upp en, men det är inget man gör för skojs skull :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du menar att bägge lindningarna har ena änden till gods oberoende av varandra???

.... och skulle ha identisk koppling med Bosch som har stoppljuslindningen utanpå den ordinarie ljuslindningen?

Får se om jag kan hitta någon spole på en veteranmarknad för om jag inte utredde det här när jag var femton ska jag banne mig göra det NU! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, så menar jag. Det är ju därför det behövs en separat krets för avstängning i ljusknappen.

Bägge ger ju spänning hela tiden helt oberoende av varandra.

Ska kolla om det är sån spole på den flinta jag har igång just nu så ska ja mäta så det verkligen är så. (har en flinta med bakljusspole också och en flinta som den du länkar till, men minns inte vilken det var på den jag har som fungerar) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar