Guide för att ställa förtändning?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
frallansson

Guide för att ställa förtändning?

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Någon som skulle kunna skriva några rader för hur jag ska ställa förtändning? Ska jag börja med att ställa brytarna och sen justera tändplattan?

Vore snällt om någon kunde skriva en utförlig beskrivning. Gäller en 1petad HVA motor från en Novolette. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, börja med brytarna och sedan tändplattan. Det finns mycket bra beskrivningar på hemsidan under "mektips".

Kolla gärna också "abrissavstånd" som är viktigt på en svänghjulständmagnet. Det är magneternas läge i förhållande till tändspolens magnetpolskor just när brytarna skiljs åt. Är avståndet rätt blir gnistan som starkast. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ja, börja med brytarna och sedan tändplattan. Det finns mycket bra beskrivningar på hemsidan under "mektips".

Kolla gärna också "abrissavstånd" som är viktigt på en svänghjulständmagnet. Det är magneternas läge i förhållande till tändspolens magnetpolskor just när brytarna skiljs åt. Är avståndet rätt blir gnistan som starkast.
Japp och abrissmåttet ändras med brytaravståndet <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej. Tack.
Abrissavståndet är samma som fältbrytningsavståndet eller?

Är det någon som har några värden för min motor? Alltså en Novolettemotor?
40cc enpetad.

2mm förtändning och nånstans mellan 0,3-0,4 mm brytaravstånd kanske kan vara en bra början? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
frallansson skrev:Okej. Tack.
Abrissavståndet är samma som fältbrytningsavståndet eller?

Är det någon som har några värden för min motor? Alltså en Novolettemotor?
40cc enpetad.

2mm förtändning och nånstans mellan 0,3-0,4 mm brytaravstånd kanske kan vara en bra början?
1 Ja

2 Nej, inte jag i alla fall..

3 Ja, det tror jag. Prova dig fram. Hellre något för tidig tändning än för sen.

Sen tändning = mjuk gång men slö

Hög tändning = pigg

För hög tändning = vill tända bakåt

För hög tändning på en gammal moppe är nog svårt att få tror jag. Då måste krysskilen paja eller något åt det hållet...

Förra hösten kollade jag över fördelaren på min bil. Den var plomberad och hade också kärvat fast. Efter översynen med rengöring och smörjning höjde jag tändningen säkert bortåt 10 grader och kanske mer och det blev rena racerbilen av den. 10 hästar mer minst...... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack. Ska se om jag kan få nån ordning på det nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar