Har köpt en död Puch

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tobbe

Har köpt en död Puch

Inlägg av Tobbe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Har gått å köpt en död Puch Maxi från 1968. Trodde det skulle bli en enkel match att trampa igång den men icke!
Enligt förra ägaren, en äldre herre, så slutade den fungera i höstas. Har stått sen dess. Ingen har ändrat eller bytt något på den sen dess.
Den får soppa som den ska (rengjort förgasaren), ny bensin och nytt stift (kanon gnista).
Det jag funderar på (om ingen annan har något förslag) är pysen eller dekompressionsventilen som den kanske oxå heter. Har aldrig skruvat eller haft något problem med dito därför min undran. Kan det hänt något med denna som är orsaken? Finns dock bra med komp i motorn när man försöker trampa igång den så det kanske funkar som det ska ändå.
Den tänder till och fick den att gå några sekunder vid ett tillfälle. Så stackarn vill ju starta det märker jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1247 -67 blå
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->be en vän trampa lite med den uppe på stödet och känn vid pysen om det läcker... det brukar också höras. annars kan det vara fel på tändplattan, den kan ha vridit sig. vilken färg har gnistan?

nice köp! har själv en guld och grå färgar 68 :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har hänt att om luftburken är borta går dom inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch Maxi kan vara stendöd i bland (ofta) staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det har hänt att om luftburken är borta går dom inte.

har hört det förut av folk. men jag av egen erfarenhet har aldrig problem med luftljuddämparen som vissa hävdar ska kunna vara problem <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är inte alla *puckar* döda... :gökur: :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fonus.se

staff_shutup9ou.gif

(Det där var i snudd med Glocalnet :oops: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen!
Luftburken är på och ingen läckage från pysen vid ett febrilt trampande. Provade att öppna den lite och det var stor skillnad på komp och ljud.
Felsökningen fortsätter...

Lasse, tack för tipset på hemsidan. Var inne å kolla, men det var mest Crescentägare som använde sig av den sidan. 8) Vi levande kör (skruvar Puch) och det håller oss levande! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1247 -67 blå
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->och klia lite väl mycket i fingrarna hos gubbarna där... det är inte så speciellt ofta dom får tillfälle att skriva något om puch, så när det väl är någon som har någon fråga om dom, då jävlar är dom snabbt framme och skriver skit och onödigt. skulle bli massor med skit om "vi" puch lovers va inne och skrev skit i varje sachs tråd.. och vi skulle ha fullt upp också...

nästa tips är väl titta hur tändplattan står <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev: skulle bli massor med skit om "vi" puch lovers va inne och skrev skit i varje sachs tråd..
Finns väl inge skit att skriva om en Sachs offtopic <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skönt att man åker Ilo,då står man över allt sån't här tjafs. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haft ett antal maxis. Börja med tändplatta den ska stå exakt i mitten av spåren alltså licka mycket spår på var sida om låsskruvarna.

är det chok på styret på den kan du ju prova med olika mycket choke för att på så vis simulera ett ställbart munstycke.

brytare 0,5 stift 0,5 har alltid funka för mig.

prova start gas går den igång på det är det troligen stopp i förgasaren, <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag älskar detta forumet! Rått men hjärtligt heter det väl?
Med tanke på att jag har lite olika sorters märke på mina mopeder och fler kommer det att bli för jag tycker alla har sin charm så har jag inget negativt att säga. Men dess ägare gillar jag att pika... :wink:

Volvomannen, dina tips ska testas. Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1247 -67 blå
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag fick exem vid ett tillfälle och det var när jag mekade Maxi, men det var byteshandel med en kapellreparation. Luftburken saknades och moppen gick inte. Justerade tändning o brytare. När jag chåkade med tunnen i förgasaren vaknade den. För lite bensin så jag brotchade upp huvudmunstycket och seda gick den utan luftburk. Sdan blev den lekmoppe hos grannens barnbarn och försvann. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja vissa är känsliga...
Förstår att den försvann Conrad! Det som är attraktivt fösvinner ju snabbt!
Glada dina grannars ungar måste ha varit...
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1247 -67 blå
Skriv svar