<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Det var min motor du köpte.... Jag köpte motorn själv på en marknad tidigare i somras och det fanns inget svänghjul eller tändplatta på den. Motorn köpte jag för cyllens och pedalvevens skull som jag tänkt ha på en cykel.
Jag har svårt att tänka mig det fanns olika fattningar för tändplattan i motorblocket beroende på magnetens fabrikat men det kan du enkelt mäta dig till.
Har du problem med tändspolen så kan du montera en utanför istället. I princip kan du ta vilken tändspole som helst, t.o.m. en biltändspole men dom blir kanske lite svårplacerade. Kanske har du en gammal gräsklipparmotor liggande i en skrothög kan du rycka den spolen. Din gamla (avlindade) tändspolen använder du istället för generatorspole till den utanpåliggande spolen. Förhoppningsvis har du lämnat den inre grövre tråden kvar.
Kopplingen för den utanpåliggande (gräsklipparspolen) ger sig självt:
Anslut precis likadant som på gräsklipparmotorn och var noga med godsanslutningen.
Förhoppningsvis har du nu en tändpole med betydligt bättre effekt i än originalet och dessutom helt gratis
Har problem med kondensatorn tar du den som sitter på gräsklipparmotorn också.
Jag har aldrig provat själv men erfarenheten säger att det kommer funka!!!
Det är rätt ofta problem med tändningen visar sig här på forumet med tändspolar, brytare, kondingar och annat. Dock ser jag aldrig något om avmagnetiserade svänghjul och dess konsekvenser. Motorerna kan ju vara ett halv århundrade gamla och magnetiseringen tror jag inte är evig. Nu är jag på väg in i mopedåterfallet och det här är något jag kommer undersöka närmare!

<!-- </EdIndex> --></div>