Peppes Zündapp KS50 -69.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:Låter fint,men går man inte ifrån originalkonceptet lite med sån ljuddämpare osv?
Finns det inget man kan göra som ser rätt original ut? :roll:
Finns som päronljuddämpare också. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte göra såhär istället.
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild15.gif_stor.gif
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild9.gif_stor.gif

Då kan du ju få valfri trimcylinder att nästan se ut som orginalcylindern (förutom avgasrörsfästet)

Sen så finns det cigarrdämpare med 32mm anslutning om du vill ha ett grövre avgassystem som passar ditt "orginalkoncept" bättre.
http://www.norscand.com/ljuddampare-universal-32mm-p-12823-c-701.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser riktigt bra ut!!Tack för tipset :D

Inte heller fel med 5,5hk.
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=02-71-501_1854.JPG <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Päroncylle på 69,79cc kanske 8) 8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev suget för stort så jag lånade farsgubbens 1209 några dagar tills Zundappmotorn är ihopsatt och klar.

Körde ett varv mellan regnskurarna och det kändes helt ok.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ett uppiggande samtal från min arbetskamrat nyss som berättade att motorn är ihopsatt och klar,med nya lager,packboxar mm. :D

Underbart och ett stort tack till Stefan (pappsen65@hotmail.com) som hjälpt mig med både Zündappmotorn och Crescentmotorn!!

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn monterad och jag har kört en sväng.
Inte lätt att få allt rätt när man själv inte demonterat moppen.

Måste få ordning på lyse och "dödare" som nu inte fungerar.Funderar på om det kan vara tändningslåset som är fel på.

Några tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. felsökning
2. reparation

"lyset"
Börja med att mäta var spänningen "försvinner" någonstans, enligt schemat så skall du ha 6v (växelspänning) på tändlåsets plint 51 (när motorn går)
Ut från låset (när du vridit på nyckel skall du ha 6v på plint 56. o.s.v bara följ elschemat systematiskt så kommer du att hitta felet

När du spänningsmäter så anslut instrumentet till jordpunkten som lampan är ansluten till, då ser du även om du har dålig eller ingen jordanslutning alls.

"dödaren"
Tändlåset skall kortsluta mellan plint 2 och plint 31 när du vill att motorn ska stanna, fungerar det så kolla att du har riktig jordanslutning på plint 31

Ett tips när det gäller elfel, börja alltid att mäta i mitten av problemet då vet du åt vilket håll du skall fortsätta (mot lampan eller mot lysspolen)

Länk till elschema/bruksanvisning KS50/100 1967-69, hoppas den stämmer någorlunda med din moppe
http://www.kjtools.se/zundapp/teknik/index.htm

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag fått dödaren att fungera men fortfarande inget ljus :(

Lite pill att justera växlarna också. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Det är inga problem med det.

Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.

Lycka till.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju värre än att justera växlarna på en Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är mycket möjligt. Jag har bara en 2 växlad av det fabrikatet så jag har ingen aning. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Det är inga problem med det.

Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.

Lycka till.
:D
Tackar.
Har gjort precis så,men finjusteringen gör man väl genom att skruva ett kvarts varv åt gången? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det blir ju det.
Jag har väl haft tur som en dåre kanske men för mig funkar det klockrent när jag gör sådär.

Glömde säga att du bör ha 2:ans växel i när du gör detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar