omvandla 6-12 volt
-
- Kontakt:
omvandla 6-12 volt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jag undrar hur jag lättast omvandlar 6-12 volt.
har en invalidmoppe (6 volt)som jag tänkte utrusta med diodbelysning? <!-- </EdIndex> --></div>
har en invalidmoppe (6 volt)som jag tänkte utrusta med diodbelysning? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan hoppsan...
Lysdioder fordrar ganska precis spänning har jag hört. Tror inte de tål särskild överspänning heller. Inte alls som en gammal glödlampa som tål viss överspänning och underspänning hur långt under som helst.
Ett alternativ kanske kan vara att koppla dem i serie tills lämpligt spänningsvärde uppnås? <!-- </EdIndex> --></div>
Lysdioder fordrar ganska precis spänning har jag hört. Tror inte de tål särskild överspänning heller. Inte alls som en gammal glödlampa som tål viss överspänning och underspänning hur långt under som helst.
Ett alternativ kanske kan vara att koppla dem i serie tills lämpligt spänningsvärde uppnås? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hej !
Nix, man måste ha med en resistor också för att begränsa strömmen.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev: Ett alternativ kanske kan vara att koppla dem i serie tills lämpligt spänningsvärde uppnås?
Hej !
Nix, man måste ha med en resistor också för att begränsa strömmen.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan ett batteri på moppen blir det svårt att få dioder att fungera bra.
Du måste alltid ha ett motstånd i serie med dioden, detta för att begränsa strömmen till den.
Lösa dioder brukar vilja ha ca 2.5V och ca 30mA, beror naturligtvis på modell och utförande. Detta innebär att du måste beräkna motståndet efter det maxvärde du kan få ut av ditt elsystem, och detta kommer resultera i att på lägre varv slocknar dioden.
Om du underdimensionerar motståndet kommer istället dioden att brännas, vilket den gör lätt om den får för mycket.
Färdiga lister med massa dioder är redan beräknade efter konstens alla regler och där är det lika viktigt att spänningen blir rätt.
Mao inget batteri, inga dioder. I alla fall inte om du vill att dom ska ha en hyfsad livslängd och lysa på annat än maxvarv... <!-- </EdIndex> --></div>
Du måste alltid ha ett motstånd i serie med dioden, detta för att begränsa strömmen till den.
Lösa dioder brukar vilja ha ca 2.5V och ca 30mA, beror naturligtvis på modell och utförande. Detta innebär att du måste beräkna motståndet efter det maxvärde du kan få ut av ditt elsystem, och detta kommer resultera i att på lägre varv slocknar dioden.
Om du underdimensionerar motståndet kommer istället dioden att brännas, vilket den gör lätt om den får för mycket.
Färdiga lister med massa dioder är redan beräknade efter konstens alla regler och där är det lika viktigt att spänningen blir rätt.
Mao inget batteri, inga dioder. I alla fall inte om du vill att dom ska ha en hyfsad livslängd och lysa på annat än maxvarv... <!-- </EdIndex> --></div>
Re: omvandla 6-12 volt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror ni missuppfattade frågan
Han vill ÖKA till 12 volt för han ska säkert montera färdiga diodlampor (billampor=12V) <!-- </EdIndex> --></div>invalidputte skrev:hej jag undrar hur jag lättast omvandlar 6-12 volt.
har en invalidmoppe (6 volt)som jag tänkte utrusta med diodbelysning?
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm har en sådär box som man hade i gamla WW 6V bubblor som kunde förstärka upp volten från 6V till 12V Max 4.Amp.
Men dessa funkar ju bara på likstörm(likström=DC) vad jag kommer ihåg. Och gamla mopeder har väl
växelström(växelström=AC) som klasica rock bandet AC/DC...dom är bra..
<!-- </EdIndex> --></div>
Men dessa funkar ju bara på likstörm(likström=DC) vad jag kommer ihåg. Och gamla mopeder har väl
växelström(växelström=AC) som klasica rock bandet AC/DC...dom är bra..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enkla svaret på den frågan är att det blir enklare och billigare att göra diodkopplingar som är anpassade för elen som finns på moppen än att anpassa elsystemet efter de 12V diodlampor som finns att köpa.
Hur som helst bör du ha batteri åtminstone, det stabiliserar spänningen rejält och gör att man slipper en hel massa onödig huvudvärk. Dock tror jag att dessa moppar oftast brukar ha batteri under sätet, även om det finns undantag. <!-- </EdIndex> --></div>
Hur som helst bör du ha batteri åtminstone, det stabiliserar spänningen rejält och gör att man slipper en hel massa onödig huvudvärk. Dock tror jag att dessa moppar oftast brukar ha batteri under sätet, även om det finns undantag. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag googlade lite snabbt på elkonverterare 6-12V och dessa ligger på en 1000-lapp och uppåt. Men då krävs nästan ett batteri.
Annars så för en vanlig lös lysdiod som ska kopplas på elsystemet så behövs ett förkopplingsmotstånd på ca 220ohm.
Då har jag räknat på att dioden vill ha 30mAh och att moppem lämnar 7V på maxvarv. Resultatet blir då 233.333.... som jag avrundat till närmsta värde standardvärde för motstånd på 220ohm.
Lösa resistorer och dioder är billiga så du kan testa med att plocka ihop några med olika motstånd på, tex med 180ohm och 270ohm för att se vad som verkar bäst. Har du dioder som vill ha lite mindre ström öka värdet på motståndet något snäpp och vise versa.
Motstånd kostar ca 25-50öre styck och lösa lysdioder av standardtyp ca 1-2kr styck
Likriktare behövs inte. Det som händer är dock att den egentligen kommer blinka i takt med varvtalet. Detta är kommer inte att synas förutom kanske på lägsta möjliga tomgång.
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Annars så för en vanlig lös lysdiod som ska kopplas på elsystemet så behövs ett förkopplingsmotstånd på ca 220ohm.
Då har jag räknat på att dioden vill ha 30mAh och att moppem lämnar 7V på maxvarv. Resultatet blir då 233.333.... som jag avrundat till närmsta värde standardvärde för motstånd på 220ohm.
Lösa resistorer och dioder är billiga så du kan testa med att plocka ihop några med olika motstånd på, tex med 180ohm och 270ohm för att se vad som verkar bäst. Har du dioder som vill ha lite mindre ström öka värdet på motståndet något snäpp och vise versa.
Motstånd kostar ca 25-50öre styck och lösa lysdioder av standardtyp ca 1-2kr styck
Likriktare behövs inte. Det som händer är dock att den egentligen kommer blinka i takt med varvtalet. Detta är kommer inte att synas förutom kanske på lägsta möjliga tomgång.
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Men moper har ju VXL-ström. Strömen växlar från båda polerna kort förklarat.
Min fråga är går det verkligen å driva lysdioder med VX-ström som är gjorda för likström.... utan att först använda en likriktare...
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag förstår hur du menar....men vad jag vet så driver man lysdioder med likström = strömmen går åt sammahål.Rick skrev:Jag googlade lite snabbt på elkonverterare 6-12V och dessa ligger på en 1000-lapp och uppåt. Men då krävs nästan ett batteri.
/Rickard
Men moper har ju VXL-ström. Strömen växlar från båda polerna kort förklarat.
Min fråga är går det verkligen å driva lysdioder med VX-ström som är gjorda för likström.... utan att först använda en likriktare...

Nej, och lysdioder är spänningskänsliga. Belysningsgeneratorn på en moped funkar som på en cykel, dvs. med högst varierande spänning. Jag mätte obelastat på min Fram Speed för länge sedan och jag har för mig att belysningsspolen gav bortåt 20 volt med ljuset avstängt. <!-- </EdIndex> --></div>billykid skrev:Min fråga är går det verkligen å driva lysdioder med VX-ström som är gjorda för likström.... utan att först använda en likriktare...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan måste man tänka på att lysdioder är känsliga för backspänning (alltså när strömen vill gå åt fel håll genom den) som man ju alltså har 50% av tiden när man använder växelström. Några få volt baklänges tål dom, men kommer man över sisådär 5V kan man döda dom när som helst. Och eftersom det inte går någon ström genom dioden baklänges sänker ett motstånd heller inte spänningen då = dioden får full spänning från generatorn.
Som sagt, batteri botar mycket huvudvärk långt innan den ens uppstått.
Det finns fler sätt att lösa problemen, men batteri är utan tvekan det jag skulle välja i första hand. <!-- </EdIndex> --></div>
Som sagt, batteri botar mycket huvudvärk långt innan den ens uppstått.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skaffa en likriktare och voltregulator och sen led som har rätt motstånd så är skiten biff. min polare kör med det på sin fs1:a utan batteri och dom pulserar lite svagt på tomgång. men så fort han gasar så ger dom ett fast och bra sken. mycket bättre än glödlampor <!-- </EdIndex> --></div>