Problem med ILO G50 motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
johanpet
Kontakt:

Problem med ILO G50 motor

Inlägg av johanpet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Jag har en Monarscooter med en för tillfället ej fungerande ILO motor på och behöver all hjälp jag kan få av er här på forumet.

För ett tag sedan när jag skulle ta en runda med min kära moped så slutade motorn helt att fungera efter ett par host. Sen den slutade att fungera har det inte varit ett liv i motorn inte ens lite liv, den är sten död.

Jag förstår inte vad som är problemet i och med att den har gått hur bra som helst tidigare och gått igång efter ett par kickar.

Jag har försökt felsöka så gått jag har kunnat och har konstaterat följande:
*Gnista från tändstiftet finns.
*Bensin flödar genom förgasarn fram till cylindern.
*Brytarspetsarna är rätt inställda 0,35 mm (enl handbok 0,3-0,4 mm).
*Kolv och cylinder är hel och i fint skick.

Vad tror ni kan vara felet? Varför vill den inte starta?

Jag är glad för alla kommentarer jag kan få för att få igång min lilla pärla igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat byta stift?
Blir stiftet "surt" när du försökt en stund?
isåfall
prova att knacka ihop stiftet lite så gnistan får kortare väg att hoppa <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
johanpet
Kontakt:

Inlägg av johanpet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja stiftet blir lite surt. Så det kommer ju fram bensin.

Jag har testat att knacka ihop lite men kanske det inte är tillräckligt. Det konstiga är ju att den har fungerat fint tidigare utan att jag behövt röra varken stift eller något annat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan ju vara flottören som sagt upp sig så det rinner in för mycket soppa
prova med stängd kran <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
johanpet
Kontakt:

Inlägg av johanpet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har provat det redan utan något bättre resultat.
Jag har dessvärre en känsla av att det kommer in för lite bensin i cylindern. Men förgasarn har jag rengjort ett flertal gånger och alla kanaler verkar funka fint för det kommer in bensin i trottelhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnista och inte startar, stiftet surt.99% av fallen är det tändningsfel.
För dålig gnista helt enkelt.Trasig tändspole eller kondensator. Fick samma fel på min Monarscoot för några veckor sedan.Gick hur bra som helst sen bara tvärdog.Ur med stiftet,gnista,i med nytt stift,ingen skillnad. Promenad hem.Väl hemma konstaterades snart att gnistan var för dålig.Tog ett gammalt stift och bröt upp gapet till ca 5mm,ingen gnista.Med en frisk tändning är inte det något problem.Den här gången var det tändspolen som var trasig.Ny spole startade direkt. En dålig kondensator kan orsaka liknande problem.Se tidigare Ilo-motorproblem för lite mera info. <!-- </EdIndex> --></div>
johanpet
Kontakt:

Inlägg av johanpet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket för svaret. Alltid bra med feedback från någon som har haft samma problem. Jag befarar också att det är problem med tändningen så en ny kondensator är nu beställd från Ettansmopeder. Får prova med det annars är det väl bara är byta spolen också. <!-- </EdIndex> --></div>
Häggen

Inlägg av Häggen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med ILO55c om kondingen.
Jag hade sluppit kluvit motorn och lagt massa onödiga pengar om jag när jag bytte tänddelar hade bytt till en konding med rätt storlek.
Så hoppas det funkar sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar