Frågor om Java CZ (250)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Roos

Frågor om Java CZ (250)

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå.

Har fått reda på en Java CZ från 1960-talet (encylindrig 250cc) som bara står (och har stått ett tag), har nu frågat om jag får köpa den (han skulle "fundera lite" och höra av sig någon gång nästa vecka).

Men nu är det så att jag inte har någon som helst erfarenhet av märket Java (och pga det ännu mindre erfarenhet av just den här modellen) har kollat runt på internet men har ännu inte hittat några konkreta svar, så nu hoppas jag att någon här skulle kunna ta sig tid att försöka svara :)

* Finns det några vanliga fel/brister med denna modell? (eller med Java överlag).

* Hur är det med reservdelar? (Har inte sett så mycket på tex. Tradera).

* Största felet enligt "säljaren" är att den saknar förgasare, det borde väl gå att modifiera en "vanlig" förgasare eller är det något jag missat här?

* Av vilken sorts märke är originalmotorn som sitter på?

Hoppas att ni har överseende med att jag inte kan det minsta om dessa, är väldigt tacksam för svar :)

Har en bild som säljaren skickade (Så ser modellen ut original).
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit i Baltstaterna och sett massor av dom och på marknader där fins delar. Marknader där är inte som här. Ex i Riga på den stora marknaden fins en avd där det säljs verktyg bildelar, tillbehör. motorsågar mm. Fins både nytt och begagnat. Öppet alla dagar.
Det är mitt bidrag till frågan. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet hade väl Jawa egen tillverkning på motorer, Sverige hade ju Jawa som militärmotorcyklar på den tiden så det bör väl finnas en del reservdelar här i Sverige. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det fanns också en six days modell, som användes till Enduro :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är "komplett" (om man räknar bort förgasar och några kåpor) den gick innan den ställdes undan för ett antal år sedan.

Får köpa den för 2800:- (ej prutbart) Borde jag slå till? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Den är "komplett" (om man räknar bort förgasar och några kåpor) den gick innan den ställdes undan för ett antal år sedan.

Får köpa den för 2800:- (ej prutbart) Borde jag slå till?
JAAAAAAAAAA, :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->KÖP!!!

Om han inte gjort sig av med grejorna så har Terräng-Axel här i Göteborg, eller om det är Partille, kolossalt mycket delar till särskilt motorerna. Det är väl iofs 350 nästan alltsammans men det finns sämre ställen att leta på och billigt är det. :)

Jag hade problem med laddningen på min men han som köpte den sprutade visst 5-56 in i generatorn och sen så funkade den hur bra som helst. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bra tips!

Ringde honom för ett tag sedan, så nu är det bekräftat, imorrn så åker jag och hämtar den.

Uppdatering med bilder kommer då om intresset finns! :) <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar till ett bra köp!

Jawa har fortfarande tillverkning i Tjeckien, främst motorer
och ramar till Speedway. De heter numer JRM.

Här kan du nog hitta lite matnyttigt:
http://www.jawaklubben.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter en tur till Hudiksvall så står nu Java´n garaget :)

Originallacken (som ska få vara kvar).
Bild
Komplett om man bortser från lyktglas och förgasare. (Tror jag)
Bild

Har inte gått särskilt långt för att vara en 47 år gammal motorcykel.
Bild
Klisterlapp från det ställe den en gång såldes ifrån:
Bild

Men nu till det jag har grunnat lite på ett tag
Är det verkligen en Java?
Blev lite fundersam när jag stod och kollade på den hos säljaren men köpte den iallafall (Märket spelar för mig ingen större roll för mig i detta fall, :wink: )
För inte ser väl Java´s logga ut såhär? Eller är jag ute och cyklar nu?
Bild

För övrigt så kommer den (oavsett märke) att renoveras till körbart skick :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det en Jawa, CZ är Tjeckoslovakien: http://www.jawa-cz.com/history.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon, Var nästan lite orolig ett tag :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fixat lite med motorcykeln den senaste tiden och håller på få tag på de delar som saknas, men en snabb fråga:

Motorcykeln saknar skyltar och är helt papperslös, någon som har en aning hur man kan lösa/få tag på detta? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Har fixat lite med motorcykeln den senaste tiden och håller på få tag på de delar som saknas, men en snabb fråga:

Motorcykeln saknar skyltar och är helt papperslös, någon som har en aning hur man kan lösa/få tag på detta? :?
snacka med Jörgen Skoglund på bilprovningen. (stationschef i b-näs)
Han borde kunna ge lite info.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar