<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Har idag provkört en HVA D-motor som jag köpte på Tradera för ett tag sen. Det skumma är att den har gjutjärnscylinder med utvändig gänga på avgasanslutningen, precis som en kolvstyrd D-motor....
Motornumret är btw 1082 om jag mins rätt, iaf mellan 1000 och 1100
http://imageshack.us/photo/my-images/854/dsci2256.jpg/
kommentarer ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Skum slidmatad husqvarna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft en sån en gång också, och även den hade kedjedrift (vet inte om dom hade det på alla slidmatade? Har bara haft en).
Min var 3-växlad.
Trodde dom skulle se ut så tills jag fick tag på en med invändig gänga och insåg att nån av dom var udda. Nu efter många år har jag insett att den med utvändig nog var den udda. <!-- </EdIndex> --></div>
Min var 3-växlad.
Trodde dom skulle se ut så tills jag fick tag på en med invändig gänga och insåg att nån av dom var udda. Nu efter många år har jag insett att den med utvändig nog var den udda. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kedjetransmission och motornumret pekar åt en tidig rackare tror jag... Kanske hade dom gjutjärnscylinder till att börja med?
Jag tvivlar på de kromfodrade cylindrarna var egentillverkning, snarare importerat kit med cylinder och kolv från tyska fabrikerna Mahle eller Kolbenschmidt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tvivlar på de kromfodrade cylindrarna var egentillverkning, snarare importerat kit med cylinder och kolv från tyska fabrikerna Mahle eller Kolbenschmidt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Troligtvis en mycket tidig modell , har aldrig sett en sån !!
intressant , mina slidmatade motorer jag hade på 70-talet hade alla alucylinder och remtransmission. , både de med frihjul och motorbroms. <!-- </EdIndex> --></div>
intressant , mina slidmatade motorer jag hade på 70-talet hade alla alucylinder och remtransmission. , både de med frihjul och motorbroms. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bättre med kedjetransmission , undrar varför dom inte fortsatte med det ??? Oljud från kedjan kanske ?
Gjutjärncylinder är ju också bra , man kan ju borra !
Intressant då jag har några motorer på hyllan , har aldrig kollat vad som döljer sig bakom kopplingskåpan ? <!-- </EdIndex> --></div>
ojelun skrev:Jou, jag har ett par till motorer, bl.a. den som satt på den ursprungligen. De har båda hårdförkromade alucylinder, dock med synbart olika utföranden på gjutningen. Och remtrans förståss...
Bättre med kedjetransmission , undrar varför dom inte fortsatte med det ??? Oljud från kedjan kanske ?
Gjutjärncylinder är ju också bra , man kan ju borra !
Intressant då jag har några motorer på hyllan , har aldrig kollat vad som döljer sig bakom kopplingskåpan ? <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har både kedje- och remtrans på mina moppar. Kedjetranset låter mer, den med rem går mycket mjukare. Jag har läst någon gång att det fanns en ombyggnadssats från rem till kedjetrans, men kommer inte ihåg var.
Den motorn du ropade in på tradera, med den cylindern har jag aldrig sett tidigare (har sett/haft många varianter på hva äggisar själv). Är det frihjul på den, så är den från en Corona.
Den slidmatade fanns både med alucylinder och gjutjärn, Dan L, jag har haft båda varianterna.
Hoppas jag får se många husqvarna rundmotorer i Mellsta, jag åker nog på min Cornette lite viktkompenserad och lånar ut min 4112 till polaren.
Fortfarande på jakt efter en tre-växlad äggis, någon som har en liggande? <!-- </EdIndex> --></div>
Den motorn du ropade in på tradera, med den cylindern har jag aldrig sett tidigare (har sett/haft många varianter på hva äggisar själv). Är det frihjul på den, så är den från en Corona.
Den slidmatade fanns både med alucylinder och gjutjärn, Dan L, jag har haft båda varianterna.
Hoppas jag får se många husqvarna rundmotorer i Mellsta, jag åker nog på min Cornette lite viktkompenserad och lånar ut min 4112 till polaren.
Fortfarande på jakt efter en tre-växlad äggis, någon som har en liggande? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det skulle va jävligt kul å få tag i en trepetad äggmotor
.
Vet en här i Ume som har 1 eller 2, men de är knappast till salu för rimliga pengar ...
Intressant med alla svar
Alltså är det helt enkelt en gammal motor. Den har icke frihjul. Och visst, remtransen går tystare, så länge den går... 
Jag har iofs kört många mil med tandrem varav en hel del med ett skapligt vässad kolvstyrd D-motor. <!-- </EdIndex> --></div>

Vet en här i Ume som har 1 eller 2, men de är knappast till salu för rimliga pengar ...
Intressant med alla svar


Jag har iofs kört många mil med tandrem varav en hel del med ett skapligt vässad kolvstyrd D-motor. <!-- </EdIndex> --></div>