<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Gott där Pelle då kommer det ut en 62a till på vägarna.

När kom den bakskärmen:?: var det redan 63 för på min 62a så är gristrynet en egen del som är påskruvad på skärmen.
Det här med de tidiga årsmodellerna av Sport Combinette är ju verkligen intressant! Har försökt förstå vad som skiljer årsmodellerna och har kommit fram till följande;
1961
61or finns med bara EN skruv på sidokåpan (verktygslådan). Då handlar det om tidiga 61or för 9 av 10 har dubbla skruvar, av de jag sett iallafall. En sidokåpskruv brukar ofta sammanfalla med lykthus för litet framlyse, modell Combinette.
Kick var ju tillåtet från juli 1961 så det borde rimligtvis inte ha ramlat in så många tidiga 61or till sverige. Har även noterat att det finns 2 olika baklysen (gristrynen) på 61orna, den tidiga varianten har ett glas som ser ut som en fjäril till formen, skitsnyggt. Den senare har samma glas som fanns t o m 1975. Själva skärmen tror jag är densamma och är gjord av plåt, rostbenägen sådan.
Hittar du en tank utan pressningar för de avlånga emblemen så är det en tank till en 61a.
1962
62or tycks ha bakskärmar av plåt eller aluminium, har sett bägge varianterna. Om jag förstått saken rätt så är ramar avsedda för plåtskärm smalare. Rätt eller fel vet jag ej!
Ramar för bakskärm i aluminium har lösa lock vid övre stötdämparinfästningarna har jag sett.
1963
Bakskärm i aluminium, bottenlänkgaffel som föregående 2 år. Har dock sett tyska 63or med teleskopgaffel. Undrar om 63orna är en ovanlig årsmodell i sverige. Ramar för bottenlänk har längre styrhuvud än senare ramar, värt att komma ihåg om man bygger moppe utifrån lösa delar som jag gillar att göra.
En snabb huvudräkning visar då, om det jag påstår ovan är rätt, att det finns 4 olika varianter av ram under de 3 första åren. Vissa delar passar mellan varianterna, andra inte, vilket gör det rätt spännande att leta delar.
Undrar just om man infört förändringar halvårsvis eller kan det vara så att man i tyskland låg ett halvår före?
En annan sak att hålla reda på är att förgasargallren till de tidiga modellerna är annorlunda. Urtaget för kopplingsarm/wire skiljer eftersom de tidiga motorerna har snedställd kopplingsarm.
Försöker även förstå vilka delar från vanliga Combinetter som kan passa Sporten. Bakskärm och sving från vissa modeller vet jag passar.
Alla svensksålda hade kortlimpa, ser du en Sport Combinette med långlimpa så är den antagligen importerad från Tyskland eller så har någon gjort ett eftermontage. En styggelse i mina ögon.
Detta är dock ingen sanning utan en kombination av egna iakttagelser, hörsägen och saker jag läst. Rätta mig gärna om jag har fel.
Söker även delar till Sport Combinette, alla årsmodeller. PMa om du har nåt intressant till salu. <!-- </EdIndex> --></div>