Zündapp Sport Combinette 1962

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Zündapp Sport Combinette 1962

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har i några år samlat delar för att kunna sätta ihop en tidig Sport Combinette. Ett tidsödande och dyrt nöje kan jag konstatera.

Ramen hittade jag på en garagevind tillsammans med bakskärm. Tanken hittade jag på Blocket, förgasargaller hos en gubbe i grannbyn, framskärm, lykthus, mm från EBAY, sadel och div smådelar från Tradera etc...

Hursomhaver så blev jag fast i garaget pga ösregn och då passade jag på att plocka lite i lådorna :lol:

Såhär blev det, finns mer grejer som ska dit men jag nöjde mig med detta så länge.


Bild

Många olika färger blir det!
Bild
Jo jag vet, jag borde städa i garaget!


Vacker patina :D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ju kanon ut!
Bara jag som tycker du borde ha den sådär, det är samma som med alla La Stradas, 90% är topprenoverade och det är ju inge kul, då är ju alla likadana.
Nej, Gör den komplett med delar sen kör :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Ser ju kanon ut!
Bara jag som tycker du borde ha den sådär, det är samma som med alla La Stradas, 90% är topprenoverade och det är ju inge kul, då är ju alla likadana.
Nej, Gör den komplett med delar sen kör :wink:
Ja varför inte :lol: Eller så penselmålar jag hela klabbet med röd o vit servalack och kallar det original. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3142
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser väldigt lovande ut det där. :thumb:

Är själva ramen en 62:a förresten? Jag trodde den var smalare och utan lock vid stötdämpana. Men det kanske bara var halva 62 som den fortfarande var det. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:Ser väldigt lovande ut det där. :thumb:

Är själva ramen en 62:a förresten? Jag trodde den var smalare och utan lock vid stötdämpana. Men det kanske bara var halva 62 som den fortfarande var det.
Ska man vara ärlig så är nog ramen troligtvis en 63a men det finns ju lite variationer på de tidiga årsmodellerna så det kan nog finnas halvårsförändringar typ. Identiteten sitter dock på gaffeln och den är en 62a. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3142
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är nog så, dom bröt mitt i nånstans. Jag är förresten grymt avis på din tank. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolalola skrev:Ja det är nog så, dom bröt mitt i nånstans. Jag är förresten grymt avis på din tank. :)
Ja den tanken är riktigt fin :D Har letat länge. Har fler tankar på hyllan men denna var bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut,har själv en 64a som jag samlar delar till,hade en del saker till en sån tidigare men jag tänkte att jag skulle nog aldrig hitta nån ramen så jag sålde sakerna dum som jag var,3mån senare sprang jag på en ram med tank,framgaffel,sving o sidokåpor,ångrade rätt myck att jag sålt iväg sakerna innan!Farsan har en 62 som är komplett,han ska försöka få fart på den i vinter är det tänkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket fin modell. Vad har du för planer med 62'an? Plocka ihop och köra eller renovera? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte riktigt vad planerna är ännu. Det bara hände 8) Kanske plocka ihop och köra till att börja med. Vore ju enkelt.... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Whohoo, Traderade hem en uppsättning dubbelstötdämpare ikväll. Ganska fula var de så de kommer att passa perfekt :D

Ska nog sätta dit ett fulare slut på kedjeskyddet också. Det på bilden är ju så blankt.

Motorer har jag så jag klarar mig men jag söker fortfarande en banankick och en pedal för gamla smala växelaxeln. Även styre sökes!

Someone please? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilken modell på växelspak söker du den med splines eller den som ser ut som en halvmåne kick har jag med men kanske behöver den till senioren inte riktigt utprovat ännu men vilken dag som helst <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:vilken modell på växelspak söker du den med splines eller den som ser ut som en halvmåne kick har jag med men kanske behöver den till senioren inte riktigt utprovat ännu men vilken dag som helst
Den med splines, en böjd, gjuten liten rackare. Ganska knubbig. <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gott där Pelle då kommer det ut en 62a till på vägarna. :lol:
När kom den bakskärmen:?: var det redan 63 för på min 62a så är gristrynet en egen del som är påskruvad på skärmen. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Gott där Pelle då kommer det ut en 62a till på vägarna. :lol:
När kom den bakskärmen:?: var det redan 63 för på min 62a så är gristrynet en egen del som är påskruvad på skärmen.
Det här med de tidiga årsmodellerna av Sport Combinette är ju verkligen intressant! Har försökt förstå vad som skiljer årsmodellerna och har kommit fram till följande;

1961

61or finns med bara EN skruv på sidokåpan (verktygslådan). Då handlar det om tidiga 61or för 9 av 10 har dubbla skruvar, av de jag sett iallafall. En sidokåpskruv brukar ofta sammanfalla med lykthus för litet framlyse, modell Combinette.

Kick var ju tillåtet från juli 1961 så det borde rimligtvis inte ha ramlat in så många tidiga 61or till sverige. Har även noterat att det finns 2 olika baklysen (gristrynen) på 61orna, den tidiga varianten har ett glas som ser ut som en fjäril till formen, skitsnyggt. Den senare har samma glas som fanns t o m 1975. Själva skärmen tror jag är densamma och är gjord av plåt, rostbenägen sådan.

Hittar du en tank utan pressningar för de avlånga emblemen så är det en tank till en 61a.

1962

62or tycks ha bakskärmar av plåt eller aluminium, har sett bägge varianterna. Om jag förstått saken rätt så är ramar avsedda för plåtskärm smalare. Rätt eller fel vet jag ej!

Ramar för bakskärm i aluminium har lösa lock vid övre stötdämparinfästningarna har jag sett.

1963

Bakskärm i aluminium, bottenlänkgaffel som föregående 2 år. Har dock sett tyska 63or med teleskopgaffel. Undrar om 63orna är en ovanlig årsmodell i sverige. Ramar för bottenlänk har längre styrhuvud än senare ramar, värt att komma ihåg om man bygger moppe utifrån lösa delar som jag gillar att göra.

En snabb huvudräkning visar då, om det jag påstår ovan är rätt, att det finns 4 olika varianter av ram under de 3 första åren. Vissa delar passar mellan varianterna, andra inte, vilket gör det rätt spännande att leta delar.

Undrar just om man infört förändringar halvårsvis eller kan det vara så att man i tyskland låg ett halvår före?

En annan sak att hålla reda på är att förgasargallren till de tidiga modellerna är annorlunda. Urtaget för kopplingsarm/wire skiljer eftersom de tidiga motorerna har snedställd kopplingsarm.

Försöker även förstå vilka delar från vanliga Combinetter som kan passa Sporten. Bakskärm och sving från vissa modeller vet jag passar.

Alla svensksålda hade kortlimpa, ser du en Sport Combinette med långlimpa så är den antagligen importerad från Tyskland eller så har någon gjort ett eftermontage. En styggelse i mina ögon.


Detta är dock ingen sanning utan en kombination av egna iakttagelser, hörsägen och saker jag läst. Rätta mig gärna om jag har fel.

Söker även delar till Sport Combinette, alla årsmodeller. PMa om du har nåt intressant till salu. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar