Jag minns inte riktigt men det var någon här jag tidigare talade med om kickstopp till monarped JLO Piano. Kan det varit signaturen "Erlan"? Minns inte heller om det var i inlägg eller PM.
Hur som helst har jag idag varit och inhandlat lite mopeddelar av en mopedguru. Han hade även kickstopparna på bilden nedan. Jag har inte köpt dom utan endast tagit hem dem för jag hade för mig någon var intresserad. Killen vill ha 100 kr styck för dem och det är NOS grejer. Jag får inget själv utan bara skickar dem vidare...
På den långa är det ungefär 180 mm mellan hålen mätt "fågelvägen"
På den korta är samma avstånd 125 mm.
Det går bra för Erlan eller någon annan intresserad att höra av sig via PM så får ni en eller båda i en Postpåse mot förskottsbetalning.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu hänger jag inte med, är det där till för om man bygger om en pedalstart till kcikstart på nåt vis?
En riktig kickstart har ju stoppen i motorn.
Minns att jag gjorde om en gång i tiden, satte kicken på höger sida och hade returfjäder på vänster sida (typ som den modell som fanns original). Stoppen gjorde jag av en bult och några plattjärn som jag skruvade fast i kåpskruvarna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom första kicksatartade ilomotorerna hade invändig kickfjäder och utvändig kickstopp. en egentligen rätt misslyckad kostruktion. kickfjädrarna gick vist av rätt ofta. det är en såndan grej man måste vakta en ev auktion på tradera
om ma vill vinn den för det brukar alltid vara flera som slåss om dom. om det är någon som har bilder eller sprängskiss på hur det ska se ut skulle jag uppskatta det.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror ni har rätt båda två. När jag var 13-14-15 höll jag på att pyssla med just det där och jag minns det var flera olika konstruktioner. De första kuggarna på kickdrevet blev snabbt slitna så dem fick man slipa ned så inte kicken tog fast....
Hur som helst så tar vår vän erlan bägge stopparna men killen har en till av den korta modellen. Har för mig lilla hålet är för översta skruven på bakre motorfästet.
Killen hade också en NOS svänghjulskåpa "Monark JLO Piano". Den var blank och fin. Kanske några små, små repor av tidens tand men blir säkert som ny igen med lite Autosol. Något att hänga på väggen kanske?
Något pris på den vet jag inte men kan fråga nästa gång om det finns intresse. <!-- </EdIndex> --></div>