Lagerbanor till Sachs 2vxl
Lagerbanor till Sachs 2vxl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag undrar om det finns nya lagerbanor till Sachs 2vxl?
Alltså de lagerbanor som rullarna är till.
Jag har tyvärr en skada i en av lagerbanorna, den lilla med måtten 28x21x6 mm.
Rullar har precis inhandlats, tillsammans med lite o-ringssnöre och E15 lager och det vore inte dumt med nya lagerbanor... <!-- </EdIndex> --></div>
Alltså de lagerbanor som rullarna är till.
Jag har tyvärr en skada i en av lagerbanorna, den lilla med måtten 28x21x6 mm.
Rullar har precis inhandlats, tillsammans med lite o-ringssnöre och E15 lager och det vore inte dumt med nya lagerbanor... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev jag fundersam, men inte är det väl samma dimension som i flakamotorerna, för dom finns numera nya att få tag på hos mopedfantasterna:
Nya nyproducerade 2011 Lagerbana SACHS (50/3 LS) 3 vxl.hand "FLAKA MOTORN"
Visa bild i full storlek
Lagerbana SACHS (50/3 LS) 3 vxl.hand "FLAKA MOTORN"
( Manufacturer )
Pris: 165.00 SEKTillgänglighet
I lager: 5
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2243&category_id=41&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Annars är det bara att ta ett annat block och slakta på lagerbanan <!-- </EdIndex> --></div>
Nya nyproducerade 2011 Lagerbana SACHS (50/3 LS) 3 vxl.hand "FLAKA MOTORN"
Visa bild i full storlek
Lagerbana SACHS (50/3 LS) 3 vxl.hand "FLAKA MOTORN"
( Manufacturer )
Pris: 165.00 SEKTillgänglighet
I lager: 5
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2243&category_id=41&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Annars är det bara att ta ett annat block och slakta på lagerbanan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret, men jag tror tyvärr att det är fel mått.
Har inte hittat någon som skriver måtten på den.
Men tittar man i den här reservdelslistan så är det fel mått.

Del nr. 46
Men om någon tillverkar till denna motor kanske det är på gång till 2vxl också. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte hittat någon som skriver måtten på den.
Men tittar man i den här reservdelslistan så är det fel mått.

Del nr. 46
Men om någon tillverkar till denna motor kanske det är på gång till 2vxl också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagerbanor till 2-vx är svåra saker. Sökte för ett tag sen. Köpte fina begagnade från Rösebäcken. Sen tillverkade "Simtus" på prov 2 st nya som jag inte fått testade ännu.
Hittade även någon NOS på en marknad men de är tingade till kommande renoveringar.
Gör som Tompa föreslår. Sök en donatormotori bra skick (blockhalva) och och plocka från den. Det är ju lätta saker att byta och vållar inga större bekymmer. Kolla först att det inte är rost i lagerbanan för det är ganska vanligt och du sliter ju ner rullarna om lagerbanan är gropig av rost. <!-- </EdIndex> --></div>
Hittade även någon NOS på en marknad men de är tingade till kommande renoveringar.
Gör som Tompa föreslår. Sök en donatormotori bra skick (blockhalva) och och plocka från den. Det är ju lätta saker att byta och vållar inga större bekymmer. Kolla först att det inte är rost i lagerbanan för det är ganska vanligt och du sliter ju ner rullarna om lagerbanan är gropig av rost. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack NV, de blockhalvor som jag har hade inte lagerbanor i nog bra skick.
Synd att du inte har hunnit testa de som Simtus tillverkat.
Är det någon som har tillverkat egna? Svarva kan jag, men det här med materialval och härdning är det lite sämre ställt med. Någon med bra tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Synd att du inte har hunnit testa de som Simtus tillverkat.
Är det någon som har tillverkat egna? Svarva kan jag, men det här med materialval och härdning är det lite sämre ställt med. Någon med bra tips? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rent allmänt kan man säga att kullager har sämre bärighet än rullager men kullager tål å andra sidan högre hastigheter.
Ett kullager med så små mått vid motorns utgående axel tror jag inte är att rekommendera. Det vridande momentet där är alltför högt.
Av precis samma anledning tror jag kopplingslagret ofta börjar glappa på Sachs rundmotorer. Det är för klena och veka grejer helt enkelt. Konstruerat i början på femtiotalet i en tid för hjälpmotorer för vanliga cyklar.
I går kollade jag på en japansk mopedmotor som låg sönderplockad i en låda. Är dålig på dom så jag vet inte fabrikatet men du milde vilka kraftiga kullager på vevaxeln och i växellådan....
<!-- </EdIndex> --></div>
Ett kullager med så små mått vid motorns utgående axel tror jag inte är att rekommendera. Det vridande momentet där är alltför högt.
Av precis samma anledning tror jag kopplingslagret ofta börjar glappa på Sachs rundmotorer. Det är för klena och veka grejer helt enkelt. Konstruerat i början på femtiotalet i en tid för hjälpmotorer för vanliga cyklar.
I går kollade jag på en japansk mopedmotor som låg sönderplockad i en låda. Är dålig på dom så jag vet inte fabrikatet men du milde vilka kraftiga kullager på vevaxeln och i växellådan....

-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett spårkullager tar radiell belastning sämre än ett rull-lager, men på en tvåpet förmodar jag att det inte är våldstrimning som gäller. Hållfasthetsmässigt borde det inte vara något problem, anser jag. Om rullagret är 6mm brett och man rationaliserar bort de två axialbrickorna på 1mm styck borde det funka (om axeldiametern stämmer...) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kollade SKF tabeller det närmaste är 61902 (28x15x7)
61902 <!-- </EdIndex> --></div>
Vart hittar man ett sånt?Matte skrev:Utan att egentligen veta bättre: Går lagret att ersätta med ett vanligt spårkullager? Vilken diameter har axeln? Kan ett 28x13x8 gå att få dit?
Kollade SKF tabeller det närmaste är 61902 (28x15x7)
61902 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm det med spårkullager. Om jag stod inför problemet skulle jag svarva en ring och härda. Av silverstål. sedan montera Demeln i stålhållaren och slipa ner till mått. Eller, axeln har en ganska stor yta och om man tar bort alla onödiga brickor på den kan man ha ett längre glidlager. Det är inga varv på axeln och ett glidlager kan ta upp ganska stor kraft.
Om jag inte hade orginalbitar. <!-- </EdIndex> --></div>
Om jag inte hade orginalbitar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Niklas kom till undsättning, tack för det. 
Dessutom hade han möjlighet att skaka fram en kickfjäder, vilket också behövdes eftersom min är av.
Det som behövs nu är en kickaxel, kommer ett inlägg under köpes.
Conrad, hur går du till väga när du härdar
<!-- </EdIndex> --></div>

Dessutom hade han möjlighet att skaka fram en kickfjäder, vilket också behövdes eftersom min är av.
Det som behövs nu är en kickaxel, kommer ett inlägg under köpes.
Conrad, hur går du till väga när du härdar

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härda fick jag lära mig i metalslöjden i skolan. Jag var där alla lektioner pluss tillval. 
Om man värmer en stålbit till körsbersröd och sedan släpper ner den i olja, då blir den hård.
Det är lite som en konst. Körsbärsröd och vatten blir den ännu hårdare ja t o m spröd. Har man gott om bitar kan man prova lite. Jag kan inte alla knep. Man kan härda i salt, kalk ja det fins mera. Om man vill ta ur härdningen, som när jag svarvar framdrev till motorer. Då värmer man körsbärsrött och kastar ner och gräver över i aska eller sand. Då skall biten kallna sakta. Snabbstål härdar i luften efter uppvärmning och då får man minska värmen sakta med lågan.
Svetsbrännaren är inte så bra, det blir för konsentrerad låga. då skall man ha stor brännare och liten låga, blir "snällare" låga. Man härdar även i ungn. Det vet Braxen mera om. <!-- </EdIndex> --></div>

Om man värmer en stålbit till körsbersröd och sedan släpper ner den i olja, då blir den hård.
Det är lite som en konst. Körsbärsröd och vatten blir den ännu hårdare ja t o m spröd. Har man gott om bitar kan man prova lite. Jag kan inte alla knep. Man kan härda i salt, kalk ja det fins mera. Om man vill ta ur härdningen, som när jag svarvar framdrev till motorer. Då värmer man körsbärsrött och kastar ner och gräver över i aska eller sand. Då skall biten kallna sakta. Snabbstål härdar i luften efter uppvärmning och då får man minska värmen sakta med lågan.
Svetsbrännaren är inte så bra, det blir för konsentrerad låga. då skall man ha stor brännare och liten låga, blir "snällare" låga. Man härdar även i ungn. Det vet Braxen mera om. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Glömde Vid härdning utfälls det kol och därför måste ytan slipas efteråt, till toleransen som skall vara. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Härda fick jag lära mig i metalslöjden i skolan. Jag var där alla lektioner pluss tillval.
Om man värmer en stålbit till körsbersröd och sedan släpper ner den i olja, då blir den hård.
Det är lite som en konst. Körsbärsröd och vatten blir den ännu hårdare ja t o m spröd. Har man gott om bitar kan man prova lite. Jag kan inte alla knep. Man kan härda i salt, kalk ja det fins mera. Om man vill ta ur härdningen, som när jag svarvar framdrev till motorer. Då värmer man körsbärsrött och kastar ner och gräver över i aska eller sand. Då skall biten kallna sakta. Snabbstål härdar i luften efter uppvärmning och då får man minska värmen sakta med lågan.
Svetsbrännaren är inte så bra, det blir för konsentrerad låga. då skall man ha stor brännare och liten låga, blir "snällare" låga. Man härdar även i ungn. Det vet Braxen mera om.