<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag nu har bestämt mig för att lacka om min 1149 så behöver jag få tag på färg.
Jobbar granne med en bilfirma som har Glasurit.
Eftersom de färgkoder som finns för Madonnablå och den ljusgrå är PPG så undrar jag om det går att översätta färgkoden till Glasurit.
Jag har försökt att hitta någon översättningstabell men inte lyckats.
Har även varit inne och kikat på Glasurits hemsida men inte lyckats där heller.
Kanske någon har något bra tips? <!-- </EdIndex> --></div>
PPG till Glasurit
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om koden är en originalkod till en modern bil så går den såklart att finna i glasurit, sikkens ppg mm. men är det en kod som är framtagen med likare eller lyst så är det kört. det kan även vara svårt om det är en originalkod till en gammal bil då är det inte säkert att alla fabrikat har just den specifika koden. Alla billacksfabrikat är "egna" å har inget samarbete.. mao. inga översättningstabeller <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det här vara något?
På den madonnablå ska det nog stå Ford (Europe) och Aquablue.
Om jag söker på det i mitt färgprogram så kommer en kod som heter BT upp. Användes mellan 1965-1971.
Troligtsvis är koden BT alltså, kolla med lackfirman om de har likare/färgkort på den kulören.
Och den ljusgrå bör vara en MotoGuzzi kulör, om jag kan tyda texten rätt. Söker jag på MotoGuzzi och Grigio får jag upp tre förslag varav två är Metallic/pearl. De går då bort.
Tredje alternativet är en solid kulör från 1952 som heter Grigio Pietra och har inget kod nummer.
Är ej hundra på att det är rätt kulörer, men gissningsvis bör det vara dem.
/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
På den madonnablå ska det nog stå Ford (Europe) och Aquablue.
Om jag söker på det i mitt färgprogram så kommer en kod som heter BT upp. Användes mellan 1965-1971.
Troligtsvis är koden BT alltså, kolla med lackfirman om de har likare/färgkort på den kulören.
Och den ljusgrå bör vara en MotoGuzzi kulör, om jag kan tyda texten rätt. Söker jag på MotoGuzzi och Grigio får jag upp tre förslag varav två är Metallic/pearl. De går då bort.
Tredje alternativet är en solid kulör från 1952 som heter Grigio Pietra och har inget kod nummer.
Är ej hundra på att det är rätt kulörer, men gissningsvis bör det vara dem.
/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren!
Om man kollar på sida tre under färgkoder så har tompa postat följande för madonnablå:
PPG DELFLEET 350
DAF TRUC 1308007
NEPTUN BLAU
Här fanns det lite att gå på. Denna hittade jag även i Glasurits program.
Jag beställde 1L av denna. (Får nog ta och skaffa fler blå raketer
)
Jag tycker dock att den är ljusare än färgen som sitter på nu, så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Känns ju lite tråkigt att slänga ut pengar på en lack och sen inte använda den. <!-- </EdIndex> --></div>
Om man kollar på sida tre under färgkoder så har tompa postat följande för madonnablå:
PPG DELFLEET 350
DAF TRUC 1308007
NEPTUN BLAU
Här fanns det lite att gå på. Denna hittade jag även i Glasurits program.
Jag beställde 1L av denna. (Får nog ta och skaffa fler blå raketer

Jag tycker dock att den är ljusare än färgen som sitter på nu, så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Känns ju lite tråkigt att slänga ut pengar på en lack och sen inte använda den. <!-- </EdIndex> --></div>