Gjorde jag rätt eller fel? (samma om igen!!!)
Gjorde jag rätt eller fel? (samma om igen!!!)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->off topic <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gladast blev jag dock över Monarks huvudkatalog från -44. I början av katalogen är Monarks dåvarande försäljningsställen uppräknade och bl.a. Kalmar där det fortfarande ligger i stort sett oförändrat utifrån sett i alla fall... I dag är det dock inte Monark-butik utan "TeamSportia" istället men den gamla "Monark"-skylten finns kvar ovanför dörren som jag alltid kan minnas den. <!-- </EdIndex> --></div>
Gladast blev jag dock över Monarks huvudkatalog från -44. I början av katalogen är Monarks dåvarande försäljningsställen uppräknade och bl.a. Kalmar där det fortfarande ligger i stort sett oförändrat utifrån sett i alla fall... I dag är det dock inte Monark-butik utan "TeamSportia" istället men den gamla "Monark"-skylten finns kvar ovanför dörren som jag alltid kan minnas den. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an, jag hade nog inte köpt denna cykel då jag bara samlar på svenska cyklar, denna är tysk, jag tror det står "Greif Stettin" ett inte helt ovanligt tyskt märke. Gula fälgar är vanligt på tyska cyklar. Men den är absolut värd 1500 kr!
Lite förvånad att det är ett New Departure-nav i bakhjulet, tyskarna körde rätt hårt med Torpedo, Adler, Durkopp, NSU mfl inhemska nav. Jag tror att den kan vara från slutet av 10-talet inpå 20-talets början, men jag vet inte, är inte så kunnig på utländska cyklar.
Det är mycket riktigt klockvev på denna cykel, man ser det på de breda vevlagerhållarna. Jag vet inte hur de exakt är kontruerade mer än att de bespottades av svenska tillverkare då konstruktionen tydligen släpper in smuts och vatten, vilket de bästa svenska Fauber inte gör. Nånstans i nån katalog har jag sett detta om nackdelen med klockvev.
P.S: jag har också en Monark katalog från 1944, smma som din <!-- </EdIndex> --></div>
Lite förvånad att det är ett New Departure-nav i bakhjulet, tyskarna körde rätt hårt med Torpedo, Adler, Durkopp, NSU mfl inhemska nav. Jag tror att den kan vara från slutet av 10-talet inpå 20-talets början, men jag vet inte, är inte så kunnig på utländska cyklar.
Det är mycket riktigt klockvev på denna cykel, man ser det på de breda vevlagerhållarna. Jag vet inte hur de exakt är kontruerade mer än att de bespottades av svenska tillverkare då konstruktionen tydligen släpper in smuts och vatten, vilket de bästa svenska Fauber inte gör. Nånstans i nån katalog har jag sett detta om nackdelen med klockvev.
P.S: jag har också en Monark katalog från 1944, smma som din <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tyckte först det lät märkligt med ett tyskt cykelmärke från Polen men när jag kollade mer noga så är ju förbundsrepubliken Tyskland ganska ung kom väl till vid krigsslutet efter Tredje Rikets kapitulation. Mellan 1918 och 1933 hette Tyskland istället Wiemarrepubliken och då ingick Pommern i nordöstra delen där Stettin tydligen finns. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ser min Monark-katalog ut på omslagets framsida. Är din samma?
Jag är bara tacksam att det cykelhistoriska samlarintresset inte är så stort. Det gör att man kan hålla på med det för en liten eller rimlig peng. Katalogen är A4 och 128 sidor. Knallen begärde 200 kronor och jag betalade tacksamt det. (för jag kände på mig att jag inte hittar en sådan precis överallt....) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är bara tacksam att det cykelhistoriska samlarintresset inte är så stort. Det gör att man kan hålla på med det för en liten eller rimlig peng. Katalogen är A4 och 128 sidor. Knallen begärde 200 kronor och jag betalade tacksamt det. (för jag kände på mig att jag inte hittar en sådan precis överallt....) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hjulen kan säkert vara bytta, men färgen och fälgprofilen känns rätt i alla fall.. Ang din andra cykel, det fanns matchande ND framanav med samma form som baknavet, vanligt förekommande på 10-20-talet
Angående Wano, det var monarks eget nav, tror inte det är någon förkortning. Trikåfabriken köptes från Landskrona och flyttades till Tvååker samt döptes till Wano. Monark-koncernen köpte upp allt möjligt på 30-40-talet, bla Tobo bruk och Värnamo Gummifabrik. Det finns radioapparater med namnet Monark, jag har en NOS från 50-talet Man sysslade även med gräsklippare, fritidsbåtar och sport- och fritidskläder.
Namnet Nornan användes på radioapparater och cyklar med, ibland Stanley-Nornan.
Ang katalogen, jag minns fel, den är från 1947, samt en från 1950. De ser tråkigare ut än din med bara text. Men jag har för mej att jag haft en sådan katalog som du har, men jag har bytt bort den, tror jag. Det är inte förrän det senaste året jag har försökt katalogisera mina kataloger och cyklar, innan var det en evig röra... Dessa Monark cykelkataloger har jag: (hoppas jag!)
Monark 1920 Kat
Monark 1921 Kat
Monark 1935 Kat
Monark 1936 Kat
Monark 1937 Kat
Monark 1938 Kat
Monark 1939 Kat
Monark 1940 Kat
Här är nav jag känner till på en höft: Torpedo, New Departure, Atherton, Shimano, Nordstjernan, Banco, Vinco, Rapid, Novo, Eadie, Sturmey-Archer, Perry, Komet, Victoria, Wano, Kärnan, Leopard, Eclipse, Nordnav, Durkopp, NSU, Adler, Bendix, Musselman, Morrow............... <!-- </EdIndex> --></div>
Angående Wano, det var monarks eget nav, tror inte det är någon förkortning. Trikåfabriken köptes från Landskrona och flyttades till Tvååker samt döptes till Wano. Monark-koncernen köpte upp allt möjligt på 30-40-talet, bla Tobo bruk och Värnamo Gummifabrik. Det finns radioapparater med namnet Monark, jag har en NOS från 50-talet Man sysslade även med gräsklippare, fritidsbåtar och sport- och fritidskläder.
Namnet Nornan användes på radioapparater och cyklar med, ibland Stanley-Nornan.
Ang katalogen, jag minns fel, den är från 1947, samt en från 1950. De ser tråkigare ut än din med bara text. Men jag har för mej att jag haft en sådan katalog som du har, men jag har bytt bort den, tror jag. Det är inte förrän det senaste året jag har försökt katalogisera mina kataloger och cyklar, innan var det en evig röra... Dessa Monark cykelkataloger har jag: (hoppas jag!)
Monark 1920 Kat
Monark 1921 Kat
Monark 1935 Kat
Monark 1936 Kat
Monark 1937 Kat
Monark 1938 Kat
Monark 1939 Kat
Monark 1940 Kat
Här är nav jag känner till på en höft: Torpedo, New Departure, Atherton, Shimano, Nordstjernan, Banco, Vinco, Rapid, Novo, Eadie, Sturmey-Archer, Perry, Komet, Victoria, Wano, Kärnan, Leopard, Eclipse, Nordnav, Durkopp, NSU, Adler, Bendix, Musselman, Morrow............... <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås