<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej jag kände lite så oxå. Denna vet jag ju iaf jag har en värde ökning. Retron sjuker ju bara i värde. Kanske inga stora pengar men ändå.
Jag byter gärna bort den men jag vill inte göra helt bort mig. Jag har en yankee som jag tänkte ge lite kärlek.
Fick ett löst förslag om en monarscoot "permobil" från slutet 60, det skulle vara lite roligt. Ja nog om det.
Men frågan kvarstår, blir den mer eller mindre attraktiv då den bara gjordes 1-2år?
Tack får åsikterna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trådlyft så de heter duga
Har oxå en compact med hva 2 fotvxl.
Hittar inte årsm eller är det inte org?
Jäkla go moppe iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flinta var bara de första åren, sedan Sachs som är det man brukar se. Alltså ovanligare men också lite illa sedda pga Flintan, tycker jag mig ha förstått. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret Janne!
Så vad är det som är så dåligt med den sk. "flintan"?
Har läst mig till att dom är svårtrimmade och att veven var lite klen...?
Men som sagt trodde att dom bara gjordes med handväxel....?
Mycket frågor från en rookie men frågar man inget..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintan är i grunden en mycket bättre motor än sachsmotorn,alltså kvalitetsmässigt. Man kan ju bara jämföra innehållet.. alla lager tex.
Men.... Till sachsmotorerna kan man hitta mycket mer godis i trimväg.
cylindrar å andra roliga grejjor som gör dom mycket mer lätt-trimmade.
Till flintan finns det ju inget annat än cylindrar tillverkat för svenska bestämmelser... Ja , med undantag för dom som satt i cp-truckarna,
tror dom var på 1,5 hk eller nåt sånt. Sen snackas det om nån finsk export oxo, men det vet jag inget om igentligen. Vevstaken håller utan problem så länge man håller sej på rimlig bonntrimmsnivå,men sen har vi ju transmissionsremmen i flintan som är ett litet sorgekapitel. Men har man en flinta med motornr efter 9000 så finns inte remmen längre.
Efter det byggdes dom med kuggtrans. Det kan man lätt se om man kollar
rotationen på svänghjulet.Kuggtransmotorn roterar moturs <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smaken är ju som baken. Själv hade jag en krånglande Flinta och har hört flera andra som inte gillar dem. Men jag vet inte om den är mer svårsåld för det.
Det där med motornummer gäller väl bara de med tvåväxlad hand? Men rotationsriktningen på svänghjulet är ju alltid ett säkert kort. <!-- </EdIndex> --></div>
JanneHagnell skrev:Smaken är ju som baken. Själv hade jag en krånglande Flinta och har hört flera andra som inte gillar dem. Men jag vet inte om den är mer svårsåld för det.
Det där med motornummer gäller väl bara de med tvåväxlad hand? Men rotationsriktningen på svänghjulet är ju alltid ett säkert kort.
Ja janne du kanske har rätt där.angående handväxlat.. Jag har inga problem med min flinta iallafall .Går förbannat bra och startar på första kicken. Hemfilat å Walbro fugge- 55 blås. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve skrev:Flintan är i grunden en mycket bättre motor än sachsmotorn,alltså kvalitetsmässigt. Man kan ju bara jämföra innehållet.. alla lager tex.
Och det bygger du på ?? Flintan håller ju fn inte måttet original ens ... Jag skulle vilja se en med 10hk + i ... undrar hur långt man kom med den <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha dom är säkert bra båda 2 på sitt eget sätt
Men ska genast ut o kika på både nr och rotation!
Min startar iaf lätt men vet inte om man vågar börja trimma
då kanske det börjar jäklas typ murphys lag <!-- </EdIndex> --></div>