Rex Comet Grand Prix

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä, det blev inte så.

Är inte du där? <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag ska dit i morgon .dom tjatar så på mig fast jag inte är helt klar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dags för en liten uppdatering!

Spacerplattan klar, med filade kanaler för cylindern. Som ni ser blev ju inte allting rakt, men det spelar ju ingen roll här. :roll:

Bild
Bild

Kollade även hur mycket veven slog. Mätte upp det till 0.02mm, klart godkänt!

Bild

Shimsning på G.

Bild

Och så ihop!

Bild

Lite gods har tagits bort. :lol:

Bild

Och så blocket ihop.

Bild

Kåper och cylinder på! Inte behöver man en EKF för att ha storcylindrar. :D

Bild
Bild
Bild
Bild

Motorn i ramen.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ett litet problem.. :( Toppen tar tag i ramfästet för topplocket. Jag vill inte börja kapa och ha mig i ramen, så jag ska modifiera toppen istället!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har studerat dina filningar och då kommer frågan. Hur pararelt med vevaxeln är cylinderfoten och hur har du kollat det? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget jag kan kolla, några tips hur man ska göra?

Om allting är snett går väl kolven trögt i loppet kan jag tänka mig?

EDIT: Efter att snackat med G-son har han hjälpt mig sätt mig in i detta. Jag har försökt göra det så plant som möjligt, och då förhoppningsvis parallellt med cylindern.

Ska nästa gång mäta lagersätet emot packningsytan för att se hur rakt/snett det är.

Under spänn går kolven lätt och fint också, så jag tror inte det är farligt snett. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vinkeln mot centrum av motorhalvorna.
Annars får man svarva en axel ca 20 cm lång, som passar i lagersäterna och ut genom var sida av motorn. Axeln skall vara svarvad mellan dubbar, så man har dubbhålen kvar. När axeln är moterad i motorn, monterar man alltihopa tillbaka mellan dubbarna i svarven. Med en indikatorklocka monterad på toppsliden i svarven kan man sedan kolla om det är pararellt.
Det fins en kille i Västerås som kör classic kross med Sachs 50 Gs. Motorn rasade flera gånger efter renovering och där var cylinderplanet snätt mot vevaxeln. Efter justering fungerar snurran. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, får kolla upp det där! Alltid lär man sig något nytt. :roll:

Lite svårt utan svarv då. Men får mäta upp mellan lagersäte och packningsytan. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du inte mäta vinkel mellan packnings ytan på trans sidan,och planet för cyllindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Kan du inte mäta vinkel mellan packnings ytan på trans sidan,och planet för cyllindern.
Hmm, kanske? Får se! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har bra ide Rexxy med tjockar platta för att få ditt en större cylle och ta bort material.
Men blir det nåt hållbart kvar att gänga i för att hålla fast Spacerplattan.

Hmm EKF 44 slag vanliga Sachs 42 slag om jag inte har fel...?

Angående rakhet mot vevpartiet...spacern så skulle jag leta efter mätpunkter med ett
digitalskjutmått först..bra för att kolla att det inte helt tokiigt.

Hmm det är inte så snyggat filat enligt mig...men funkar säkert bra. Jag är för petigt
och ritsar upp allt på mm blir det inte bra gör jag om det tills jag är nöjd...

Topplockfäste är svetsad alldes ovan för toppen, jag hadde kapat där då det går på ramen
att återställa lät med en svets...utan att det syns sen..och du behöver inte kapa
eller fila i topplocket...enkelt..mitt tipps

Obs då menar jag kapskiva...dessa finns att köpa & är 0,5mm tjocka inget Biltema skitt..
allt över 1,6mm kallar jag slipskiva. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det håller, det återstår att se. Är själv lite skeptisk emot det. Ena är omgängad till m8 efter någon har mosat gängan förut, så den förstärker upp en del. Där är det 1cm gängat. Resten är strax lite tjockare än en M6 mutter, så visst blir det lite svagt. I värsta fall kan jag montera M6 muttrar under "hyllorna" för att på så viss förstärka upp gängan.

När jag byggde detta så tog jag dom sämsta 3 vxl blocken jag hade, så ingen förlust direkt.

EKF har 44 slag, och Svensksålda Sachs 42mm, korrekt.

Digitalskjutmått har jag, så det skall mätas.

Hur snyggt det filas spelar ingen roll gällande effekten, så länge övergångarna är mjuka och fina. Just nu är ju allting fortfarande på "prova på och få det att funka-stadiet". Vill inte lägga allt för mycket krut på något som kanske inte ens fungerar eller håller. Om det håller ska allting snyggas till för effektens skull!

Tyvärr så vill jag inte kapa i ramen. Och jag har 3 st sådana toppar, så en har jag råd att offra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra ide med att lägga muttrar under pinbultarna.....

Har för mig enligt vemek att man skall ha 1,5 gånger diameter på en gänga för att få full hållfastighet.
Ger då 6mm x 1,5 = 9mm så då ska det funka..! <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoj projekt! Hoppas det går bra :D Denna tråd kommer följas noga :shock:

Och muttrar under skruvarna för att få det att hålla tror jag också på. Blir det trångt så skulle jag hade nog försökt mig på att tillverka "form anpassade" muttrar som följer blockets form och då även kommer låsas i sitt läge och inte ha möjlighet att lossna. <!-- </EdIndex> --></div>
Hilmersson

Inlägg av Hilmersson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut Rexxy! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag mätte jag upp hur "snett" det var. Var lite kinkigt att mäta med skjutmåttet. Fick till det att det diffade c:a 1mm :oops: :oops: :oops:

Så jag har redan börjar fixa det, nu diffar det ~0.20. Ska fixa mer imorgon.

Tack Conrad att du nämnde det, slapp jag stå där med huvudbry utan att veta varför det rasar på löpande band. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar