56:an skrev:Intressant tråd...
hur var det med föregångaren tvåtaktaren, hur mycket bensin tog dom milen?
SAAB modell 92.
Vikt 805kg, motorn utvecklade 24 hk, cylindervolymen var 764 cm³, högsta varvtal uppgavs till 3800 v/min och bensinförbrukningen låg på knappt 0,7l/mil. Topphastigheten uppgavs vara drygt 100km/tim. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an skrev:Intressant att höra Bäck. Jag tror dig vad gäller Novoletten. Kul att någon kunde komma med uppgift om den/sådana mopeder. Jag väntade på det.
Jag räknar mer att hamna på ungefär 2 dl milen på en otrimmad moped. Kanske jag väntat mig något lägre förbrukning på en lättare cykelliknande moped.
Ska försöka hålla igen lite på gasen nästa gång jag är ute med Novoletten så får vi se om det blir någon skillnad i förbrukningen. Det är ju inte så stor skillnad i topphastighet mellan hel och halv gas. Har för mig att reklamen har sagt att den ska dra 0,15 liter/mil. Återkommer med resultat! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det blir skillnad. Motorer överhuvudtaget, el-, vatten- eller förbrännings brukar vara som effektivast någonstans i den övre delen av mellaneffektläget.
Har för mig det kunde "kännas" på mopederna. Trotteln i topp ökade effekten något men det som ökade mest var förgasarbluddrret som inte var dämpat och man kunde höra t.ex. på en Novolette. <!-- </EdIndex> --></div>
Bäck skrev:Jag brukar ligga på mellan 0,2 och 0,25 liter/mil på båda mina moppar.
Den ena är en original Novolette -53 som toppar 40 på plan väg.
Den andra är en Puch MS Automatic -70 med "femhalva" och 14-drev som toppar strax under 60 enligt mätaren.
Novoletten körs oftast på eller nära fullgas hela tiden och Puchen brukar jag ligga och glida på halvgas med för det mesta.
7 mil fiskörning med Puchen igår: 0,2 liter/mil <!-- </EdIndex> --></div>