Fläktkyld ILO - information sökes

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Fläktkyld ILO - information sökes

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska byta åt mig ett vrak med tillhörande Ilomotor. Ilon är fläktkyld, har trampor och är försedd med aluminiumcylinder med stort insug :D Tyvärr är motorn stum så med min vanliga otur så är cylindern att betrakta som skrot.

Hursomhaver, vad kan man säga om en fläktkyld ILO? 2vxl eller 3vxl, jag har inte en aning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, du måste nog byta avatar snart om du håller på så där... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sa han som åkte crescent i mellsta.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:sa han som åkte crescent i mellsta.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hahaha, Hasse var nog rädd om lacken på finmopparna.... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad vill du veta? Är ju samma som en fartkyld förutom just fläktkylningen o det som tillhör det.. Och trampaxeln är längre <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Vad vill du veta? Är ju samma som en fartkyld förutom just fläktkylningen o det som tillhör det.. Och trampaxeln är längre
Ok, intressant. De där alucylindrarna med stort insug, vad är det för nåt? 1,5 hk? Är de stålfodrade? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Ok, intressant. De där alucylindrarna med stort insug, vad är det för nåt? 1,5 hk? Är de stålfodrade?
Ja går att borra annars kan man pressa ur fodret och pressa i ett nytt (eller begagnat från en orginal) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Fläktkyld ILO - information sökes

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Ska byta åt mig ett vrak med tillhörande Ilomotor. Ilon är fläktkyld, har trampor och är försedd med aluminiumcylinder med stort insug :D Tyvärr är motorn stum så med min vanliga otur så är cylindern att betrakta som skrot.

Hursomhaver, vad kan man säga om en fläktkyld ILO? 2vxl eller 3vxl, jag har inte en aning.
2-vx har arm till växeln som jobbar vågrätt.
3-vx har en draganordning där vajern drar lodrätt ovanifrån.
Stora ovala insuget på JLO-cylindern är på 1,7 hk om det är vanlig topp och 2,0 hk om det är en högkomptopp.
Grattis :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pangerva, högkomptoppen, har du nån bild/beskrivning på hur den ser ut? Har haft väääääldigt många Ilo, men har aldrig stött på nån sån topp, vore intressant o se hur den ser ut :)

Angående själva cylindern, dom går väldigt bra med den, ska ju som sagt vara 1,7hk (3,5 enligt vissa), men går mycket bättre än den finska 1,5hk cylindern, den finska är som original nästan i varv (15-16mm runt insug som blir fyrkantigt/ovalt in mot cylindern, lite större kanaler, men inte mycket), men väldigt mycket starkare, går inte så fort. Medans den här varvar mera och är stark dessutom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det har jag inte. Har sett bilder på Tradera bara.
Men den ser ut som en vanlig förutom att mer gods i förbränningsrummet, en tydlig ring syns där ytterkanterna givits mer gods. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Fläktkyld ILO - information sökes

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:... om det är en högkomptopp.
Hej !

Jag har högkomptopp på min Ilo 2,6ps, har för mig artnr slutar på ...002-11.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Nej det har jag inte. Har sett bilder på Tradera bara.
Men den ser ut som en vanlig förutom att mer gods i förbränningsrummet, en tydlig ring syns där ytterkanterna givits mer gods.
Typ så här?

http://i.ebayimg.com/00/s/NzY5WDEwMjQ=/$(KGrHqZHJC!E-kTSe!V5BPuTc9VcRQ~~60_12.JPG

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Exakt, och då blir det 2,2 hk med Pallas 14 mm och inte mer. :D

Med Bing 15 blir det 2,25 hk :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Exakt, och då blir det 2,2 hk med Pallas 14 mm och inte mer. :D

Med Bing 15 blir det 2,25 hk :lol: :lol:
Topplocket på bilden såldes nyligen för 4,99 euro på eBay.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet det.
Har gjort mina första köp på ebay igår och idag.
Får se om jag har något att visa när det kommer hem. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar