Sachs 50/aml Aust Z

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
60+

Sachs 50/aml Aust Z

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har köpt en Partner "seniormoped" Det sitter en Saxomat med elstart, automat och backväxel. Den verkar funka bra och man sitter ju som en kung i den, men jag skulle vilja veta lite mer om motorn. Hur funkar "automaten! i en sån här och behöver man göra någon service utöver det vanliga? Håller automatlådan om jag trimmar den? Jag har hittat några sprängskisser hos Rösebacken men jag tror inte min motor är med där. <!-- </EdIndex> --></div>
60+

?????

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det verkligen ingen som vet något om denna motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: Sachs 50/aml Aust Z

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
60+ skrev:Håller automatlådan om jag trimmar den?
Har fått höra att den inte gillar trim... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag förstått saken rätt är motorns moment- och effektkurvor direkt anpassade till växellådan.

En större förändring av själva motorn kan då göra "pannkaka" av alltihop, dvs. motorn beter sig underligt och växlingen funkar inte som den ska.

Jag har en NMV Shopper motor och den ska inte ändras utan endast iordningställas. Nu har jag fått reda på att det är lite högre effekt på dem än en vanlig mopedmotor. Kanske 1,2 - 1,5 hk.

Somliga här påstår dock man kan byta förgasaren till en 12 millimeters med lyckat resultat vilket jag tror helt och fullt på. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Max trim på en sån motor är membransylle med 12 mm förgasare :roll: , hänger du på mer, så kommer motorn bara att växla ner och övervarva, du får hålla på å lirka för att få i 2:an med ideliga gassläpp och då har du ingen användning för mer power <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

tompa skrev:Max trim på en sån motor är membransylle med 12 mm förgasare :roll: , hänger du på mer, så kommer motorn bara att växla ner och övervarva, du får hålla på å lirka för att få i 2:an med ideliga gassläpp och då har du ingen användning för mer power
Men vad är det som får den att växla ner då :?:
Om man pillar på rätt ställe kanske man kan ändra på det :idea:
Jag har ingen sån mååtår så jag vet inte hur men om nån skänker mig en sån så ska jag fixa så att den växlar "rätt" <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Braxmatte skrev:
tompa skrev:Max trim på en sån motor är membransylle med 12 mm förgasare :roll: , hänger du på mer, så kommer motorn bara att växla ner och övervarva, du får hålla på å lirka för att få i 2:an med ideliga gassläpp och då har du ingen användning för mer power
Men vad är det som får den att växla ner då :?:
Om man pillar på rätt ställe kanske man kan ändra på det :idea:
Jag har ingen sån mååtår så jag vet inte hur men om nån skänker mig en sån så ska jag fixa så att den växlar "rätt"
Det är ett synnerligen invecklat system av fjädrar, medbringare, slungklor och en massa annat pill som dom tyska ingenjörena lyckats få ihop till en makalös manick :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har nog bara sett en sådan motor på bild... möjligtvis.

Finns det någon som har fakta kring motorns växlingskriterier?
Är det bara varvtalsberoende eller är det last och varvtalsberoende? Det senare torde kräva att trottelläge är en ingångsparameter i växlingssystemet, är det så?

Skulle växlingspunkterna bara vara varvtalsstyrda, med hysteres förstås, så kan man ju knappast få problem med nedväxlingar och tokvarvningar?
Snarare att växellådan skiftar upp för tidigt jämfört med den trimmade motorns ökade varvvillighet. (OM man nu trimmat på DET sättet)

En generell sanning är att växlingspunkterna MÅSTE matchas mot motorns karaktäristik, en motor som vill varva kommer att bli mäkta besviken när den paras i hop med en transmission vars växlingspunkter är anpassade till en std motor med ett mer sävligt temprament. <!-- </EdIndex> --></div>
60+

Tackar

Inlägg av 60+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Av svaren att döma ska jag inte trimma den.
Efter att ha kört moppen lite så tror jag att automaten både last och varvtals-styrd. Det vore fortfarande kul att veta HUR växel-lådan funkar och hur den uppbyggd. Det kanske finns något som går att justera på lådan. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade en scannad bild från innamätet i den motorn, vet inte om det klarnar något om konstrutionen
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar