Byta Mikuni mot Bing ubåt?
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Byta Mikuni mot Bing ubåt?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en 20mm Mikuni på min 70cc cylle (KS50) o tycker inte jag får den o gå bra. Hur mkt prestanda förlorar jag genom att byta Mikunin mot största möjliga Bing Ubåt med ställbart munstycke, är det 16 eller 17mm som gäller? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Bing 15 och Athena 70cc minitherm samt ett Homoet P6 effektavgassystem. Med dessa delarna går moppen kanon. Drevningen är 14/43 och då har jag en toppfart på ca 70-75, samt att den är riktigt stark. Inga problem att varva ur på 4:an.
Så med en Bing 17 kommer din nog inte gå sämre än min.
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Så med en Bing 17 kommer din nog inte gå sämre än min.
/Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Bing 17 på min 70cc och det funkar bra, känns aldrig som om den saknar bensin, kan säkert få den att gå bättre med en Mikuni 20 men jag har en förkärlek för ubåtarna och myskör bara för det mesta ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jo, det är ju en variant. Problemet för min del är att jag har en whiplash som gör att jag inte kan skruva med grejerna sas. <!-- </EdIndex> --></div>cobra karlsson skrev:Har för mig jag har hört om detta förut på szk du får väl göra som alla andra att bestycka om den och prova dig fram en bing kommer aldrig att gå lika bra som en förgasre som du har hälsn cobra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog bort min 20mm mikunikopia o satte dit 17ubåt på min moppe 70cc med orörd superterm och får stänga munstycket ett kvarts varv på tomgång surar ner sig direkt annars.Det får jag leva med tror jag, mycket snyggare är det ju ser mer original ut
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då har du nog fel nål i eller slitet munstycke som nålen går i <!-- </EdIndex> --></div>simme42 skrev:Jag tog bort min 20mm mikunikopia o satte dit 17ubåt på min moppe 70cc med orörd superterm och får stänga munstycket ett kvarts varv på tomgång surar ner sig direkt annars.Det får jag leva med tror jag, mycket snyggare är det ju ser mer original ut
Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det där får jag kolla, vart köper man munstycken har för mig det står 74 på det <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Då har du nog fel nål i eller slitet munstycke som nålen går isimme42 skrev:Jag tog bort min 20mm mikunikopia o satte dit 17ubåt på min moppe 70cc med orörd superterm och får stänga munstycket ett kvarts varv på tomgång surar ner sig direkt annars.Det får jag leva med tror jag, mycket snyggare är det ju ser mer original ut
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
som kan hjälpa dig med skruvandet ? (byte munstycken). Jag körde med bing 17 mm ubåt till min 70 cc uppsättning till Dakotan. Förra året funkade det bra men i våras när cylindern blivit portad och ett aktivt avgassysten monterats ville den inte riktigt vara med fullt ut. Ett inköp av en 21 mm dellortoförgasare gav en tydlig skillnad i karaktär från motorn i hela registret. Det finns inga genvägar med fasta munstycken utan färgen på tändstiftet är avgörande om du har för stort eller för litet huvudmunstycke, om den går bra eller inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Du har inte någon kompisNedomansky skrev:Jo, det är ju en variant. Problemet för min del är att jag har en whiplash som gör att jag inte kan skruva med grejerna sas.cobra karlsson skrev:Har för mig jag har hört om detta förut på szk du får väl göra som alla andra att bestycka om den och prova dig fram en bing kommer aldrig att gå lika bra som en förgasre som du har hälsn cobra

-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
? Får se om kan plocka ur huvudmunstycket o kolla storleken på detta, det är det som sitter i "botten" på förgasaren, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Har tyvärr inga moppemekarkompisar, du har inga att låna utmallgroda skrev:Du har inte någon kompisNedomansky skrev:Jo, det är ju en variant. Problemet för min del är att jag har en whiplash som gör att jag inte kan skruva med grejerna sas.cobra karlsson skrev:Har för mig jag har hört om detta förut på szk du får väl göra som alla andra att bestycka om den och prova dig fram en bing kommer aldrig att gå lika bra som en förgasre som du har hälsn cobrasom kan hjälpa dig med skruvandet ? (byte munstycken). Jag körde med bing 17 mm ubåt till min 70 cc uppsättning till Dakotan. Förra året funkade det bra men i våras när cylindern blivit portad och ett aktivt avgassysten monterats ville den inte riktigt vara med fullt ut. Ett inköp av en 21 mm dellortoförgasare gav en tydlig skillnad i karaktär från motorn i hela registret. Det finns inga genvägar med fasta munstycken utan färgen på tändstiftet är avgörande om du har för stort eller för litet huvudmunstycke, om den går bra eller inte.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Nedomansky
Skall försöka förklara för dig hur du skall gå tillväga för att få det rätt med utprovningen av huvudmunstycke
Att prova ut rätt munstycke är inte så svårt egentligen, men betyder så mycket hur moppen går och svarar. Huvudmunstycket sitter i botten inuti förgasaren. Man får skruva loss "koppen" som sitter över flotör mm för att komma åt. Det blir lite bensinspill men har man bara med sig rätt grejor att skruva med så löser det sig. Prova gärna först hemma så ser du vad du behöver använda, ev skruvmejslar, fasta nycklar, tändstiftsnyckel mm så kan man sedan göra det live utmed vägen när man provar. Huvudmunstycke är det M 5 eller M 6 gänga på, vet inte vad som är på mikuni men det är M 5 på dellorto) Leta reda på en bra vägsträcka som man kan åka på utan att störa allt för många boende. Åk med mopeden på högsta växel 3-400 meter och låt den varva ur så gott det går, drag in kopplingen och stäng av motorn släpp gasen och rulla/bromsa tills du stannar. Skruva loss tändstiftet och kolla färgen på isolatordelen på tändstiftet, det är den delen i centrum på stiftet längst ner. Är den svart, sotig, blött har du för stort huvudmunstycke och skall gå ner i storlek. Är det däremot vitt, askgrått har du för litet och skall upp i storlek. Färgen på isolatorfoten skall vara Oboybrun vid rätt storlek på huvudmunstycket. Enklast är att först kolla vad man har för storlek (nr) och sedan köpa en sats (10 st) och ut och prova sig fram vilket som skall sitta i just din motoruppsättning för att fungera. När man börjar närma sig rätt huvudmunstycke så känner och märker man det i gången och responsen i mopeden
Lycka till med utprovningen det är värt jobbet att göra det rätt
<!-- </EdIndex> --></div>
Skall försöka förklara för dig hur du skall gå tillväga för att få det rätt med utprovningen av huvudmunstycke
Att prova ut rätt munstycke är inte så svårt egentligen, men betyder så mycket hur moppen går och svarar. Huvudmunstycket sitter i botten inuti förgasaren. Man får skruva loss "koppen" som sitter över flotör mm för att komma åt. Det blir lite bensinspill men har man bara med sig rätt grejor att skruva med så löser det sig. Prova gärna först hemma så ser du vad du behöver använda, ev skruvmejslar, fasta nycklar, tändstiftsnyckel mm så kan man sedan göra det live utmed vägen när man provar. Huvudmunstycke är det M 5 eller M 6 gänga på, vet inte vad som är på mikuni men det är M 5 på dellorto) Leta reda på en bra vägsträcka som man kan åka på utan att störa allt för många boende. Åk med mopeden på högsta växel 3-400 meter och låt den varva ur så gott det går, drag in kopplingen och stäng av motorn släpp gasen och rulla/bromsa tills du stannar. Skruva loss tändstiftet och kolla färgen på isolatordelen på tändstiftet, det är den delen i centrum på stiftet längst ner. Är den svart, sotig, blött har du för stort huvudmunstycke och skall gå ner i storlek. Är det däremot vitt, askgrått har du för litet och skall upp i storlek. Färgen på isolatorfoten skall vara Oboybrun vid rätt storlek på huvudmunstycket. Enklast är att först kolla vad man har för storlek (nr) och sedan köpa en sats (10 st) och ut och prova sig fram vilket som skall sitta i just din motoruppsättning för att fungera. När man börjar närma sig rätt huvudmunstycke så känner och märker man det i gången och responsen i mopeden
Lycka till med utprovningen det är värt jobbet att göra det rätt

-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara