Ja, det är en borrad 8.5mm förgasare! <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Vågar jag tro att delar till en 8,5 mm-förgasare passar även i denna?
Sachsmotorn - the resurection
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag borde väl blivit misstänksam när säljaren pratade om att han pulat med moppemotorer i go-kartar. Nåja, jag har ju ändå mer eller mindre avskrivet tanken på att sätta in motorn i Scoteretten, och har lite småplaner på att bygga en liten motordriven "lådbil" till barnen att ha på landet och då är det ju OK med trim om bara allt funkar. Frågan är dock om det lönar sig att skaffa prylar till den här förgasaren eller om jag borde försöka hitta en komplett annan...
<!-- </EdIndex> --></div>

- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern går nog att använda, men förgasaren kanske du skulle byta ut om den är mycket defekt, annars om barnen ska ha den till någon lekbil, kanske du bara kan leta upp begagnade delar till förgasaren, man vet inte den kanske går utav bara den,

Men Om motorn är fin för övrigt och du ska ha den i en moped, så då lönar det sej att byta ut både cylinder och förgasare, såna där "vedbodtrim"bruka aldrig bli bra, för om man vill trimma i dag så finns det så mycke bra grejer att skruva dit.

Men Om motorn är fin för övrigt och du ska ha den i en moped, så då lönar det sej att byta ut både cylinder och förgasare, såna där "vedbodtrim"bruka aldrig bli bra, för om man vill trimma i dag så finns det så mycke bra grejer att skruva dit.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, eftersom förgasaren verkar sakna det mest utom flottör och trottel så kanske en annan förgasare är både enklare och billigare än att köpa allt som behövs. Då kan jag ju sedan testa och starta och se om den går OK och inte är några allvarligare fel. Skulle ju även kunna testa att skruva på förgasaren från Flintan om måtten stämmer, bara för att få start på den.

-
-
- JanneHagnell
-
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag stod motortvätt på programmet. Lagrad på en hylla i sisådär 30 år såg den lite ut som en finare vinflaska men ljummet vatten, avfettning och en borste gjorde susen! 
Passade på att byta olja - trodde jag...
Visade sig att motorn var TOM!
! Kunde dock inte se att det rostat inuti den så jag hällde i lite sköljolja som jag tappade ur och sedan fyllde jag till strax under inspektionsluckan. Korkpackningen där var dålig och saknades tom delvis (upptill, dock) så jag tackade mig själv för mitt förutseende att köpa en komplett packningssats när jag ändå beställde förgasargrejer. 

Passade på att byta olja - trodde jag...