Torrkoppling?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
volvomannen

Torrkoppling?

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej igen alla glada!
Undrar över vad man menar när man säger att sachs motorn har torrkoppling? Det står på allehanda ställen att man kan fylla på olja i det ovala hålet under s locket, då kan väl inte kopplingen vara torr?

Vidare undrar jag över om det är normalt att få ut mindre än 2 dl när man öppnar dränageskruven under motorn. Det borde ju bli mer och mer olja isåfall om man sedan fyller på 2 dl gång efter gång?

Är där en genomgång mellan kopplings halvan och växelhalvan där oljan kan passera? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torrkopplingen är det för oljan ligger under lamellerna och det skall vara 2 dl olja i motorn och man skall inte fylla på mer och mer, man kan byta olja alltså ta ut den gamla oljan och sen fylla på nytt men inte mer än 2 dl. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj.... [img]images/smiles/Trilly-66-04rhonda_results[1].gif[/img] Jag som fyller på 2dl. varje gång jag ska köra.. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta en okunnig, men varför ska/kan man fylla på olja vid innanför kopplingskåpan när oljan ska till växellådan? Kommer oljan ens dit då? Slits inte lamellerna mer när det är torrkoppling? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innanför kåpan finns första transmissionen (nedväxlingen). På en Sachs är det kugghjul ungefär som bakaxeln på en (gammal) bil. Det är hög ingreppshastighet och kuggarna måste därför ha olja för att inte skära ihop. Det är kugghjul även i växellådan men hastigheten är lägre där. Sedan finns också lager (bussningar, rullager, kullager) som också måste ha smörjning. En mopedmotor är en "blockmotor" så därför är kopplingshus/växellåda förbundna med varandra genom hål och kanaler och har smörjning genom gemensamt oljebad.

Jag tänker använda den mängd olja som tillverkaren föreskriver och som kan uttydas genom "nivåpluggar".

För mycket olja tror jag inte på därför jag misstänker olja då börjar komma ut lite varstans och gör fläckar på golvet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här kommer att bli en lång tråd...

Om det är för mycket olja i så slirar kopplingen eftersom den då blir "våt" i stället för "torr" <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mao en våtkopling enligt mig, tänk på ducati de har en torr koppling den är helt separerad från oljan till och med har vissa en öppen kåpa vid kopplingen för att kyla den, en vanlig mc motor har våt koppling precis som på sachsen lite olja på när den ej är igång men när den startar slungas olja bort och skvätter tillbaka osv. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag hajar då inte varför man säger att våra kära moppar har torrkoppling.
Dom går ju för böveln i oljebad. Duccar ock Bmv-bumsar har torrkoppling men
inte våra gamla mopedmotorer enligt mig.

Du Conrad som ju är en garvad skruvarräv, vad har du för åsikt. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Våtkoppling. Oljebad, oljestänk, kalla det vad ni vill, men helt torr är den aldrig, och då kallar jag det inte för torrkoppling. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Oj.... [img]images/smiles/Trilly-66-04rhonda_results[1].gif[/img] Jag som fyller på 2dl. varje gång jag ska köra.. :sorry:
Men du som har så fin olja behöver bara kolla oljenivån ibland :wink: och kanske fylla på lite vid behov 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om kopplingsplåtarna på en Sachs är rostiga efter en vinter i torrt uthus. Frågan är då till läsaren, är det tårrkoppling.
Kanske det bara gäller mina Sachs motorer. Oftast har kopplingen fastnat efter en tid. Det gör den inte om lamellerna är oljiga.
Kopplingen går torrt och drevet på kopplingskorgen går i olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo.. Tackar för den Tompa! Den ska tas i bruk nästa säsong. Motorn ska ju plockas isär först.. Jag har inte alla delar ännu, det får väll bli till att beställa en axel från VRM också..
Trevligt att träffa dig och hoppas att Forrden trivdes i smålandsskogarna.

Kopplingen brukar väll beskrivas som torrkoppling som tål olja? Oljan slungas ju ur lamellerna då motorn är igång... <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att kopplingen snurrar, och sen finns det kanaler i lamellerna. Oljan slungas då bort = den förbli torr. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer med volvomannen, sachsens koppling är att definiera som våtkoppling, torrkoppling är av typen som finns på bilar tex eller där kopplingen ligger utanför transmissionen/växellådans olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Tänk på att kopplingen snurrar, och sen finns det kanaler i lamellerna. Oljan slungas då bort = den förbli torr.
Skulle man resonera som du Rexxy så finns det bara torrkopplingar, för de flesta kopplingar snurrar och har kanaler eller hur?

Koppling som har kontakt med olja = våtkoppling
Koppling som inte har kontakt med olja = torrkoppling <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar