Skoterett - SÅLD

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle

Skoterett - SÅLD

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja. Så var man äntligen med Skoterett igen. Hade en sådan som min allra första egna moped vid 13 års ålder. Har passivt letat efter en sådan i säkert 10 år och nu är sökandet över. Hämtade idag hem ett småbuskigt objekt, tack Anton!

Bild

Var såklart tvungen att se om den startade när jag kom hem. Dit med en soppaslang och i med en slurk fjolårsbensin. Kick, kick och lite startgas - vips så gick den. Tog en tur till postlådan och efter lite meck på munstycket så gick den t o m på tvåan :D . Tillbaka till garaget kunde jag konstatera att den t o m hade tomgång.

Såhär glad ser den ut när den puttrar fint på tomgång;

Bild

Vad som ska bli av denna är jag inte riktigt säker på men en omlackering i originalvitt skulle ju vara trevligt. Ny klädsel till sadeln blir det nog också vad det lider.

I första hand ska jag koncenterar mig på oljebyte och allmän service samt skruva fast allt som är löst för den skramlar nåt hemskt. Det absolut första blir nog att byta ut bränslekranen för den gamla var sprucken och läckte rejält i anslutningen till tanken.

Saknade delar så här långt;

-Sidokåpor
-Luftburk + slang
-Skruvar till styrkåpan
-En gummimatta - går att göra nya själv
-Hastighetsmätare - finns i förrådet
-1 st Monarkemblem till bakskärm

Har ju varit lite diskussioner om hur man handskas med dessa ibland svårstartade maskiner. Min erfarenhet såhär långt;

Kall - kicka + startgas (vet inte om choken funkar)
Ljummen, stått en timma - kicka, ingen gas
Varm - full gas

Spontant efter 3 provturer så skulle jag vilja påstå att den är lättstartad. <!-- </EdIndex> --></div>
landqvist

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjusigt... lite färg och den kommer bli kanon!
Lyxigt med tomgång o allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Skroteretten!

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamen, när jag drog fast tändstiftet ordentligt nu ikväll så gick den ännu bättre :D

Kunde inte hålla mig så jag rev lite och kollade. När jag väl fått loss alla kåpor (en satans konstruktion) kunde jag konstatera att veven glappar lite, hur svårt är det att klyva en Flinta?

Bytte lite skruvar och stoppade brickor där det fattades, skruvade fast den lössittande tanken och då tändstiftet som var halvdraget bara och tog en tur igen. Choken funkade visst, full choke och 3 kick så brummade den igång. Hoppsan, genast starkare och lite bättre drag. Undrar just vad en vetenskaplig tändinställning och en sotning kan ge. Hmm, kanske pumpa däcken, rengöra och smörja kedjan också.

Kom även på vad det var som slamrade så grymt - stödet!! Det hänger och slänger när man kör.

Oljebyte ja......ATF, funkar det i Flintan?

Glappt och knakande styrlager ska jag försöka ge mig på i morgon, låter förjävligt. Kanske fixa frambroms och lyse och, och, och.... Måste klippa gräs och ta hand om barnen också :evil: :D

Summering av min första dag med Skroteretten; Jag tror jag är kär! Maximal nostalgi med knasmopeden no 1. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis! Kanon moppe verkar det som! :D
Ta gräsklipparoljan i Flintan. Vi kör på Laitis egna sae 30. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle

Äventyret med Fröken Skroterett fortsätter..

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hastigt och lustigt bestämde jag och Fröken Skroterett oss för att åka till Svärmor och palla rabarber, i 27,2 gradig Västernorrländsk hetta :D Ett riktigt mandomstest! Ingen service före denna resa på 2x2Km genomfördes. Full choke och 2 kick senare var vi på väg.

I den avslutande mördarbacken blev hon trött så jag började pillra på munstycket. När det senare blev flackt igen så började hon efter ett tag spotta och fräsa, tror hon blev arg för jag hade pillat så mycket på henne. Nåväl, vi tog oss dock fram, och där fick hon vila i skuggan i ca 3 minuter. Skruvade upp munstycket ytterligare och med full gas gick hon igång på första kicken. På återresan gick hon lite fett tyckte jag så jag pillrade på munstycket, det tyckte hon inte om så hon spottade och fräste lite. Lösningen blev att ge henne lite mer bränsle, då blev hon nöjd. Vi kom hem utan större mankemang.

Nu pustar hon ut framför garaget och jag grillar burgare.

Frågan är alltså om jag hade värmeproblem eller om det är skit i tanken, gammal bensin och mitt munstyckesskruvande som orsakade tjurigheten. Utredningen fortsätter.

För övrigt så har jag dragit fast styrkåpan med M8 skruv i brist på rätt skruvar samt borrat och gängat hålet för skruven som håller framlyset så nu slipper jag den fula träskruven som sitter där.

Ska se om jag hittar SAE30 på macken ikväll, då blir det oljebyte också. <!-- </EdIndex> --></div>
landqvist

Inlägg av landqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även min skoterett har kraftiga humörsvängningar. Jag har gjort så att munstycket går att justera under färd så nu är det inget större problem
(lite pill ska det ju va).
Sotning av avgassystemet är nog väl investerade minuter då det gjorde tillräckligt stor skillnad (i värmeproblemfrågan) på min för att jag skulle behålla paddan. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
landqvist skrev:Även min skoterett har kraftiga humörsvängningar. Jag har gjort så att munstycket går att justera under färd så nu är det inget större problem
(lite pill ska det ju va).
Sotning av avgassystemet är nog väl investerade minuter då det gjorde tillräckligt stor skillnad (i värmeproblemfrågan) på min för att jag skulle behålla paddan.
Verkar som att skoteretterna är känsliga damer!

Ja nån sån anordning för munstycket torde jag också få kika på den dagen jag får tag på sidokåpor. Kör utan för tillfället.

Jag har ju vanligt avgas men jag tror nog det behövs sotas. Om tiden räcker till blir det sotning och oljebyte idag. Mobils SAE30 hittade jag på macken för 60 spänn litern. :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej den ser ju helbra ut, men vad du än gör så meka inte med den då slutar den fungera så var det med min :( <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flintamotorn är en av de mer lättmekade motorerna om ni frågar mig. Så länge man är noggrann med tändning och kör med ren förgasare och hela packningar så är det en toppenmotor, även om den skulle sitta på en skoterett... Flintan kan vara jävligt kinkig när det gäller förtändningen. En "tändinställningsmicrometer" (grymt alfapetord!) är en bra investering som underlättar en hel del. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd bara att det är så ont om nya Flintadelar att köpa.

Fröken Skroterett har mest stått i garaget då jag varit sjuk. Hade besök av Raketaren häromdagen och då kom vi på den briljanta iden att thinnertvätta Fröken för att se vad som fanns där under. Hon är ju som bekant målad grå och blåmetallic just nu.

Under det gråa hittade vi nåt vitaktigt som vi trodde var originalfärgen, jippi! Efter fortsatta undersökningar visade det sig att Fröken är inte bara omlackad en gång utan två. Det vitaktiga är nån dåligt pålagd lack som inte går att thinnertvätta bort :(

Annars har det inte hänt så mycket, norpade hastighetsmätaren från ett Floridavrak och polerade bort några lager färg och vips hade jag en rätt anständig hastighetsmätare med låga mil. Ja just det ja, jag smorde även gashandtaget så nu går det att gasa fullt :D <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

flinta

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns en gubbe här i gbgtrakten som kanske har flintadelar,
han äker runt på marknader och säljer en del vet att han har nya förgasare men inte billig,och han har ett större antal flintaförsedda moppar men om och vad vet jag ej,men det är värt att fråga honom

ts trading ab

tstrading@tstrading.se

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har det mesta till flinta. Skicka ett PM. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Norman, har du både nytt och gammalt till Flinta?

Skoteretten var lite svårstartad igårkväll, jag hade inte riktigt tid, ville bara ta en kort sväng men jag fick ge upp, kändes som bränslefel, gick bara med full choke. Är nog dax att rengöra förgasaren och bensinkran ordentligt.

Ropade hem en reservdelsmotor på Tradera för en timme sedan, hade visst suttit på en Skoterett. Blev lite förvånad då vi bara var två stycken som slogs om den.

Ska tydligen vara speciell växelaxel på dessa. Kändes som att det kunde vara bra att ha. Då kan man renovera den i lugn och ro... Skulle jag få för mig att helrenovera Fröken Skroterett skulle det vara fint att få gå igenom motorn också. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har mest begagnat. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väntar nu som bäst på den "nya" skoterettmotorn. Enligt säljaren var den inte glapp i vev- och ramlager :D Ropade även hem en sotningssats till Flinta på Tradera och en ny fjäder till stödet är på väg hem.

Hoppas jag får lite tid att att börja skruva i slutet av veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar