Bingförgasare med ställbart munstycke
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Bingförgasare med ställbart munstycke
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ute efter en Bingförgasare med ställbart munstycke, 19-22mm stor. Då jag är någorlunda otekniskt begåvad så undrar jag hur ser jag på en förgasare att det går att få dit ett ställbart munstycke? På Ebay i Tyskland så sitter det ju aldrig några sådana på förgasaren. Om det nu går att få dit ett sådant munstycke, hur vet jag att det finns lagom långa att köpa här i Sverige? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(Iof. hör jag dåligt ja med
<!-- </EdIndex> --></div>
Det stämmer, finns ingen större med ställbartfatchance skrev:Tror nog att den största som det går att montera ställbart på
är en Bing 17mm till Zündapp. Brukar kallas för U-båt.
Större har jag inte hört talas om, men å andra sidan hör jag lite dåligt..


-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Större än 17mm finns. Men det är ifs ingen U-båt.
http://www.tradera.com/bing-19mm-auktion_100705_138197289 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.tradera.com/bing-19mm-auktion_100705_138197289 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle det funka med ställbart på denna? Tänker på skruven med låsmuttern på bild nr 3
http://www.ebay.de/itm/170683346067?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.ebay.de/itm/170683346067?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du anser dig själv som tämligen oteknisk, så finns det ingen förgasare större än 17 Ubåt som man kan ha justerbart på. Sedan finns det en uppsjö med smarta tekniska lösningar på justerbara munstycken till ett stort antal andra förgasare. (tex den du visar senast). Dessa lösningar kräver dock maskinbearbetning och tillverkning av delar för att få att fungera.
Frågan är dock varför du låst dig vid att ha justerbart?
PS. Den 19 Bingen med ett justerbart till lågfartsmunstycket är ju helt underbar!
<!-- </EdIndex> --></div>
Frågan är dock varför du låst dig vid att ha justerbart?
PS. Den 19 Bingen med ett justerbart till lågfartsmunstycket är ju helt underbar!

-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser inte denna ut att ha plats för ett ställbart?
http://www.ebay.de/itm/Adler-MB-M-250-201-22er-Bing-Vergaser-1-22-72-/230668696674?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item35b4ecfc62
Har fixerat mig vid ställbart då jag inte kan montera o prova ut x antal fasta munstycken på min Mikuni pga en svårare whiplashskada <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.ebay.de/itm/Adler-MB-M-250-201-22er-Bing-Vergaser-1-22-72-/230668696674?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item35b4ecfc62
Har fixerat mig vid ställbart då jag inte kan montera o prova ut x antal fasta munstycken på min Mikuni pga en svårare whiplashskada <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.tillotson-racing.com/vmchk/carburettors.html
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja just det Tillotson bl.a.S_Compakt skrev:Motorsågsförgasare har ju "ställbart" både hög & låg ...
http://www.tillotson-racing.com/vmchk/carburettors.html

Ordförande i Hallstamoppers 

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men jag tror du har fog för ditt påstående.
Det fanns även ställbart munstycke till Sachs 98:orna och det går att se i gamla Clas Olson kataloger. Har för mig de förgasarna var 16-17 millimeter sådär....
Vad jag minns från förr var att det inte var så jättepetnoga med munstyckstorleken om man satte dit en större förgasare på mopeden. Anledningen är nog att lufthastigenheten minskar och därmed också undertrycket i "halsringen" (=trottelgenomsläppet) så munstyckets begränsande effekt blir då mindre avgörande för motorns gång.
För den som vill experimentera med munstycken, eller rent av tillverka, finns lämpliga verktyg här:
http://www.blocket.se/jonkoping/Munstycksbrotschsats_12_st_0_6_1_9_mm_18282252.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Det var vågat rutet!Amarace skrev:Lyssna på alla som säger att Bing 17 (Ubåt) är den största förgasaren som du kan ha ställbart munstycke på.

Det fanns även ställbart munstycke till Sachs 98:orna och det går att se i gamla Clas Olson kataloger. Har för mig de förgasarna var 16-17 millimeter sådär....
Vad jag minns från förr var att det inte var så jättepetnoga med munstyckstorleken om man satte dit en större förgasare på mopeden. Anledningen är nog att lufthastigenheten minskar och därmed också undertrycket i "halsringen" (=trottelgenomsläppet) så munstyckets begränsande effekt blir då mindre avgörande för motorns gång.
För den som vill experimentera med munstycken, eller rent av tillverka, finns lämpliga verktyg här:
http://www.blocket.se/jonkoping/Munstycksbrotschsats_12_st_0_6_1_9_mm_18282252.htm <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då var det (i din värld) mest hemmafilade gjutjärnscylindrar borrade till max 60cc och över 19 i förgasarstorlek var helt onödigt
Det var nog inte nån som kände nån större skillnad på nån tiondels mm fel storlek på munstycket
Nu när det sitter specialgjutna nicasilbelagda alucylindrar där det är mer kanaler gods i cylinderväggarna
och det sitter 28mm förgasare som nästan kräver 1/2 tum bensinslang
Då kan den där tiondelen vara skillnad mellan succe och katastrof (för snålt = dyra motorras) <!-- </EdIndex> --></div>
Det är lite skillnad på trimmet förr och nu56:an skrev:Vad jag minns från förr var att det inte var så jättepetnoga med munstyckstorleken om man satte dit en större förgasare på mopeden. Anledningen är nog att lufthastigenheten minskar och därmed också undertrycket i "halsringen" (=trottelgenomsläppet) så munstyckets begränsande effekt blir då mindre avgörande för motorns gång.
Då var det (i din värld) mest hemmafilade gjutjärnscylindrar borrade till max 60cc och över 19 i förgasarstorlek var helt onödigt
Det var nog inte nån som kände nån större skillnad på nån tiondels mm fel storlek på munstycket
Nu när det sitter specialgjutna nicasilbelagda alucylindrar där det är mer kanaler gods i cylinderväggarna
och det sitter 28mm förgasare som nästan kräver 1/2 tum bensinslang
Då kan den där tiondelen vara skillnad mellan succe och katastrof (för snålt = dyra motorras) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 
