Ytrost i cylindern, hur få bort?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Ytrost i cylindern, hur få bort?

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en cylinder som skulle behöva honas, men känner ingen som har verktyg. Finns det något annat vis att få bort ytrost?

Tips mottages! Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->autosol? svinto e nog ingen höjdar ide kanske?
beror la på hur mycketytrost det är också :wink: diesel kanske funkar med ingen aning pörva med allt som inte repar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:autosol? svinto e nog ingen höjdar ide kanske?
beror la på hur mycketytrost det är också :wink: diesel kanske funkar med ingen aning pörva med allt som inte repar :D
haha, ketchup kanske :wink:

Nej, men jag får väl se vilka tips som kan dyka upp :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svinto är väll utmärkt? ger inga grova repor och om de är så blir de väll bara små små repor, honat? <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:svinto är väll utmärkt? ger inga grova repor och om de är så blir de väll bara små små repor, honat?
Då får jag prova det! tack för tipset :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Gert Karlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 aug 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Gert Karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte köpa ett enklare verktyg så har det iaf någon chans att bli bra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Honingsverktyg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Rick
Inlägg: 140
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Rick »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det honingsverktyget kan bli svårt att få ner i en moppecylinder på 40mm. Det är 2-7" (tum). En tum är 25.4mm dvs minsta cyllen det går ner i är 50mm <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man tar biltemas lilla honingsverktyg för bromscylindrar och sätter slipstenarna från den större varianten som du länkade. finns att köpa löst. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla svar, men köparen ändrade sig, så den hamnar på hyllan igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Würth säljer ett honingsverktyg med trearmar, tror att den tog ca 30-50mm, funkar utmärkt till moppecylindrar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 709
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Det finns lite roliga knepp för "reducering" av rost, bäst kanske att tillägga att det gäller gjutjärnscylindrar. Använd plastkärl.

a) Avfetta detaljen, lägg ned den i ett varmt skönt bad med citronsyra.
Lättare angrepp försvinner, ge det lite tid bara.

b) Avfetta detaljen, lägg ned den i ett varmt skönt bad med kaustiksoda.
Anslut en spänningskälla, gärna variabel si sådär uppemot 15 V, med minuspolen till godset som skall avrostas och pluspolen till en bit plåt (gäna rostfri). Anpassa spänningen så att det bildas lite bubblor vid godset o plåten. (själv så har jag ofta kört med nå't i stil 12 V, av lathetsskäl) NOTERA: Det bubblar syrgas vid plåten och vätgas kring godset, detta blir knallgas. Avrostningen "bör" alltså ske utomhus eller i mycket väl ventilerat utrymme. Eld o gnistor får inte förekomma....
Efter ett tag så borstas den nu "svarta rosten", avgör om det behövs ytterligare behandling.

Har du tur så var rosten tämligen grund och jämt utbredd, om cylindern i övrigt ser (läs: är bra, mät!) bra ut så hona inte den. Porerna där rosten fanns kommer att hålla oljefilmen. Liknar för övrigt laserhonade lopp som är "modernt och populärt" i dag.

Skall du hona, gör det med ett stabilt trestenars verktyg avsett för ändamålet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar