Bromssköld Compact

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
borjeh

Bromssköld Compact

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag flyttar hit mina frågor om baknavet Leleu från Färgkod
borjeh skrev:Hej
Jag har en 1252 -75 där jag försöker att få isär baknavet, men bromskölden vägrar släppa. För den är väl inte fästad i navet? Om man släpper på muttrarna på kedjesidan - kan man då ta ut axel inklusive bromsköld eller sitter det muttrar inne i navet också?
tompa skrev:det sitter muttrar inanför bromsskjölden, men det ska gå att få ut axeln som du skriver, dock kommer alla lösa kulor att rulla åt alla håll
<!-- </EdIndex> --></div>
borjeh

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fick bli så att jag fick loss mutter o lagerbussning på kedjesidan, och Mycket riktigt kulorna rullade, men det gick bra 11 st kulor på var sida.
Men kvar är mitt problem att få loss axeln från bromsskölden...

Bild

Bild

Är bromsskölden nitad/fastgjuten/med muttern som ligger närmast på insidan? eller är den gängad på plats?
Det är svårt att komma åt muttrarna så jag får köpa nya nycklar och slipa ner dem till lämplig tjocklek, men som sagt var vad sitter ihop med vad? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nånting måste ha skurit, normalt sitter skjölden lös på axeln, ja endast påskjuten <!-- </EdIndex> --></div>
borjeh

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan jag värma med blåslampa ? Hur mycket tål aluminium skölden? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta en varmluftspistol i så fall,
jag vet inte hur mycket värme den tål, men gammal alu brukar bli pulver vid för hög värme <!-- </EdIndex> --></div>
borjeh

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lät den ligga i frysen sedan igår em.
Nu tog jag fram den och knackade ut axeln, det gick lätt när jag väntat en stund för då vidgade aluminiumet sig mer/snabbare än stålaxeln. Det som höll fast axeln var korrigering mellan axeln och bromsskölden, så pass mycket att inga gänger syntes på den biten när allt var isär, med hjälp av stålborste och 5-56 blev axeln ren. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar