Lämplig förgasare att sätta på en tysk 60cc?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MagnusBj

Lämplig förgasare att sätta på en tysk 60cc?

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan,

Håller på och plocka ihop lite potentare prylar för att få styrfart på min tunga Comet Sport. Jag har en bra tysk 60cc cylinder men ingen förgasare...

Så är det bara "kyrkportare" som gäller? Hur är kvalite/funktion mellan de äldre förgasarna och de nytillverkade man hela tiden ser i annonser?

Jag skulle gärna använda en kyrkportare för att behålla iaf lite originalutseende, men vad skulle ni annars föreslå? 20mm mikuni kanske? (att ordna nytt insug ser jag inte som ett problem dock).

-Tacksam för all vägledning ni kan ge :) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försök hitta en äldre kyrkportare, dom nya kina förgasarna har jag bara hört problem med, fel trottellock oborrade hål med mera.
och 17 mm räcker bra, om den inte är justerad i insugskanalerna också :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Försök hitta en äldre kyrkportare, dom nya kina förgasarna har jag bara hört problem med, fel trottellock oborrade hål med mera.
och 17 mm räcker bra, om den inte är justerad i insugskanalerna också :wink:
Jo jag misstänkte det. Jag höll i en ny kina förgasare härrom dagen och nog vill jag minnas att kvalitén var bättre än så när jag trimmade moppe på sena 80-talet.

Och nej, cylindern är orörd vad jag kan se. Dock tänkte jag jacka kolven 3 mm samt höja överströms kanalerna 1mm genom att bearbeta kolvtoppen något. Kanske runda till över/underkant på samtliga kanaler också för att skona kolvringarna. Men inte mer, jag vill ogärna förstöra cylindern. Kolvar är enklare att fixa. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du händig kan du snickra eget insug och smälla på en t.ex 19mm Dellorto. <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

Rexxy skrev:Är du händig kan du snickra eget insug och smälla på en t.ex 19mm Dellorto.
Jo, jag gick lite i dessa tankar. Jag misstänker att du har erfarenhet av detta. Hur är Dellorto att arbeta med? Jag har sett kommentarer om att Bing kyrkportaren är lite rå i karaktären och inte helt lätt att ställa in, men det kanske främst är kopplat till kinakopiorna.... Dellorto kanske är en betydligt trevligare konstruktion(??) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fördelen med bingförgasarna är det ställbara munstycket. Du får in rätt inställning på några sekunder.

Med Dellorto måste du köpa en munstyckesats, och sen prova dig fram till rätt storlek.

Dellorto är ju en en ny förgasare och bör fungera bättre än en gammal förgasarkonstruktion. <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

Rexxy skrev:Fördelen med bingförgasarna är det ställbara munstycket. Du får in rätt inställning på några sekunder.

Med Dellorto måste du köpa en munstyckesats, och sen prova dig fram till rätt storlek.

Dellorto är ju en en ny förgasare och bör fungera bättre än en gammal förgasarkonstruktion.
Som Rexxy säger Dellorton är en modernare förgasare, jag hade problem med kyrkportaren om du låg på halvgas en längre sträcka ville den sura ner sig men dellorton kan du ligga och "fis köra" långa sträckor och den surar inte ner sig, hittar du bara rätt munstycke fungerar den klockrent, jag tyckter dellorton är enklare att ställa in jämfört med mikunin. Har använt både till sachs 60cc och zundapp 70cc visserligen var det en 20mm men det borde inte ha någon betydelse. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man köper en ny förgasare med problem från Norscand så kan de fixa dom åt en. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur motorer med trottelförgasare beter sig på delgas beror oftast på nålen. Inte alla trottelförgasare, men de flesta har bränslereglering via en konisk nål som styrs av trottelns läge.

Om samma hade krånglat för mig på en Bingkopia hade jag genast gett akt på nål och nålmunstycke och provat lite olika varianter där. Nålens läge går oftast att ändra och sedan kan man ju leta rätt på andra nålar och dito munstycken för att prova sig fram till ett bättre resultat.

För länge sedan när jag höll på med gamla motorcyklar fick man oftast sänka ned nålen i lägsta läget så inte motorn skulle bluddra på delgas. Kanske är det så att nålar och nålmunstycken med tiden slits och släpper fram mer bränsle än från begynnelsen? En annan viktig detalj är flottörnivån som påverkar sammanhanget. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar