Hjälp med växel och koppling.
Hjälp med växel och koppling.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag är ganska ny på detta forum som ni kanske ser men jag har en fråga.
Det är en Sachs 1189 (tror jag)
Hur kopplar man fast vajern i växel handtaget och nere vid pedalen där själva växleln är.
Sedan så undrar jag också hur kopplingen där nere bredvid växeln ska sitta, hjälp vore mycket uppskattad.
Har ni bilder så vore det ännu bättre.
Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Det är en Sachs 1189 (tror jag)
Hur kopplar man fast vajern i växel handtaget och nere vid pedalen där själva växleln är.
Sedan så undrar jag också hur kopplingen där nere bredvid växeln ska sitta, hjälp vore mycket uppskattad.
Har ni bilder så vore det ännu bättre.
Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Letar bild
3:ans växel nere vid växelföraren Tänk på den lilla skruvnippeln i bakkant på växelkåpan.
Du ser även kopplingsvajern på den bilden

Och 3 ans växel vid handtaget

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
3:ans växel nere vid växelföraren Tänk på den lilla skruvnippeln i bakkant på växelkåpan.
Du ser även kopplingsvajern på den bilden

Och 3 ans växel vid handtaget

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men hur sitter kopplings vajern fast och hur sitter vajern fast uppe i handväxeln ska det sitta nån nippel eller nåt.
Jag kanske e lite eb men jag e ganska ny på mopeder detta e mitt första projekt jag kan ladda upp en bild imorrn hur den ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kanske e lite eb men jag e ganska ny på mopeder detta e mitt första projekt jag kan ladda upp en bild imorrn hur den ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wirehöljet kläms fast mellan justeringarna som sitter en vid handtaget och en vid motorn när wiren spänns... här kan du se hur en komplett kopplingswire med hölje och justeringar kan se ut: http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1352&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Wiren på bilden ska ha en stopphylsa i kopplingshandtaget... <!-- </EdIndex> --></div>
Wiren på bilden ska ha en stopphylsa i kopplingshandtaget... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beroende på årsmodell, så kanske den här nippeln behövs vid växelföraren på motorn
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1290&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Och så här ser växelviren ut, den stora nippeln sitter i växelhandtaget
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1351&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1290&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
Och så här ser växelviren ut, den stora nippeln sitter i växelhandtaget
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1351&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer begärda bilder, hoppas de är till hjälp:


<!-- </EdIndex> --></div>



Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...men du skrev ju just att den åker tillbaka när du rullar moppen lite, då måste du ju ha en fjäder där redan. Eller är den dålig på nåt sätt?
Växelföraren kan inte gå tillbaka när den står i vilket läge som helst, medbringaren i växellådan måste stå mitt för ett spår i växeldreven för att kunna byta växel. När du rullar moppen lite snurrar dreven i lådan och medbringaren hittar ett läge att "komma igenom" till nästa växel. <!-- </EdIndex> --></div>
Växelföraren kan inte gå tillbaka när den står i vilket läge som helst, medbringaren i växellådan måste stå mitt för ett spår i växeldreven för att kunna byta växel. När du rullar moppen lite snurrar dreven i lådan och medbringaren hittar ett läge att "komma igenom" till nästa växel. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprängskissen igen på den motorn, detalj nr 181 är växelfjädern, sitter innanför 1:a kåpan

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo men den fjädern e där men jag menar uppe vid växelföraren ska det inte sitta nånting där som gör att man kan lägga in 2 0 och 1 ?? annars måste ju nippeln i växel föraren sitta åt andra hållet eller har jag helt fel nu.
Jag satt och försökte få ihop det i 2 tim men jag fattade inte :O <!-- </EdIndex> --></div>
Jag satt och försökte få ihop det i 2 tim men jag fattade inte :O <!-- </EdIndex> --></div>