Hjälp med växel och koppling.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
nicke95
Kontakt:

Hjälp med växel och koppling.

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej jag är ganska ny på detta forum som ni kanske ser men jag har en fråga.
Det är en Sachs 1189 (tror jag)
Hur kopplar man fast vajern i växel handtaget och nere vid pedalen där själva växleln är.

Sedan så undrar jag också hur kopplingen där nere bredvid växeln ska sitta, hjälp vore mycket uppskattad.

Har ni bilder så vore det ännu bättre.

Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Letar bild
3:ans växel nere vid växelföraren Tänk på den lilla skruvnippeln i bakkant på växelkåpan.
Du ser även kopplingsvajern på den bilden
Bild

Och 3 ans växel vid handtaget
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men hur sitter kopplings vajern fast och hur sitter vajern fast uppe i handväxeln ska det sitta nån nippel eller nåt.
Jag kanske e lite eb men jag e ganska ny på mopeder detta e mitt första projekt jag kan ladda upp en bild imorrn hur den ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wirehöljet kläms fast mellan justeringarna som sitter en vid handtaget och en vid motorn när wiren spänns... här kan du se hur en komplett kopplingswire med hölje och justeringar kan se ut: http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1352&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Wiren på bilden ska ha en stopphylsa i kopplingshandtaget... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beroende på årsmodell, så kanske den här nippeln behövs vid växelföraren på motorn
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1290&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Och så här ser växelviren ut, den stora nippeln sitter i växelhandtaget
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1351&category_id=30&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1 <!-- </EdIndex> --></div>
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har någon nån bättre bild nere vid motorn hur kopplingen och växeln ska sitta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer begärda bilder, hoppas de är till hjälp:
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ser jag hur det sitter men jag fattar inte hur det funkar.
ska växeln åka ner automatiskt när spänningen släpps och hur ska man få växeln att växla när wiren kommer framifrån (förlåt men jag fattar bara inte :( ) <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelföraren är ju (skall vara åtminstone) fjäderbelastad och åker snällt tillbaka (och byter samtidigt växel) när man släpper på vajern. <!-- </EdIndex> --></div>
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej men min växel åker bara tillbaka om man rullar lite på moppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nicke95 skrev:Okej men min växel åker bara tillbaka om man rullar lite på moppen.
Bra, som det skall vara. <!-- </EdIndex> --></div>
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->puh tur jag trodde det var något fel på växellådan men vart kan an få tag i en sån fjäder?
Kan man ta vilken fjäder som helst eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...men du skrev ju just att den åker tillbaka när du rullar moppen lite, då måste du ju ha en fjäder där redan. Eller är den dålig på nåt sätt?
Växelföraren kan inte gå tillbaka när den står i vilket läge som helst, medbringaren i växellådan måste stå mitt för ett spår i växeldreven för att kunna byta växel. När du rullar moppen lite snurrar dreven i lådan och medbringaren hittar ett läge att "komma igenom" till nästa växel. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprängskissen igen på den motorn, detalj nr 181 är växelfjädern, sitter innanför 1:a kåpan
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
nicke95
Kontakt:

Inlägg av nicke95 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo men den fjädern e där men jag menar uppe vid växelföraren ska det inte sitta nånting där som gör att man kan lägga in 2 0 och 1 ?? annars måste ju nippeln i växel föraren sitta åt andra hållet eller har jag helt fel nu.

Jag satt och försökte få ihop det i 2 tim men jag fattade inte :O <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar