<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har min Mustang försäkrad genom Svenska Veteranbilsklubben. Kostar 433kr helår för en helförsäkring hos IF. Medlemskapet i SVBK kostar 265kr/år.
Finns andra organisationer man kan få veteranförsäkringar genom också som tex Motorhistoriska Riksförbundet.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har mina försäkrade genom MHRF helsförsäkring 243;-/helår och då tillkommer att man måste vara medlem i en MHRF ansluten klubb.
Jag är med i Svenska T Fordklubben 150;-/År <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Himla stor betydelse var du bor.
Stor skillnad på Göteborg och t.ex. Tjörn där jag bodde tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
pangerva skrev:Himla stor betydelse var du bor.
Stor skillnad på Göteborg och t.ex. Tjörn där jag bodde tidigare.
Den försäkringen jag har är det samma premie oavsett var i landet man bor. Det är en veteranförsäkring och inte en försäkring för ett bruksfordon.
Det är en hel del speciella regler som gäller för denna försäkringen. Tex hur fordonet förvaras, max 500mil/år, fordonet får endast användas i samband med veteran arrangemang samt enstaka tillfällen av nöjeskörning, krav på innehav av ett bruksfordon, mm.
Liknande regler finns även för MHRF:s försäkring. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Våran klubb har tecknat avtal med länsförsäkringar om veteranförsäkring.
330 kr/år för 1 moppe. 660 kr/år för 2 el. fler moppar. Vi kan alltså trafikförsäkra hur många moppar som helst för 660 spänn.
Vill man komplettera med delkasko, kostar det 200/moppe/år.
Enda villkoret är att moppen är minst 25 år gammal. Man behöver alltså inte veteranbesiktiga å sånt tjafs. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve skrev:Våran klubb har tecknat avtal med länsförsäkringar om veteranförsäkring.
330 kr/år för 1 moppe. 660 kr/år för 2 el. fler moppar. Vi kan alltså trafikförsäkra hur många moppar som helst för 660 spänn.
Vill man komplettera med delkasko, kostar det 200/moppe/år.
Enda villkoret är att moppen är minst 25 år gammal. Man behöver alltså inte veteranbesiktiga å sånt tjafs.
Det här låter riktigt bra!
Det är nog t.o.m. det bästa alternativet jag hört hittills. Även för klubben måste det vara bra.
Har själv gått med i klubb nu men hur det är där vet jag inte för jag har inte varit på något möte än men när det blir kommer jag ta upp det här vid lämpligt tillfälle. <!-- </EdIndex> --></div>
pangerva skrev:Himla stor betydelse var du bor.
Stor skillnad på Göteborg och t.ex. Tjörn där jag bodde tidigare.
Den försäkringen jag har är det samma premie oavsett var i landet man bor. Det är en veteranförsäkring och inte en försäkring för ett bruksfordon.
Det är en hel del speciella regler som gäller för denna försäkringen. Tex hur fordonet förvaras, max 500mil/år, fordonet får endast användas i samband med veteran arrangemang samt enstaka tillfällen av nöjeskörning, krav på innehav av ett bruksfordon, mm.
Liknande regler finns även för MHRF:s försäkring.
Jag menade att det är viktigt att veta var man bor och har sin moppe försäkrad.
När jag bodde på Tjörn kostade mina 2-växlade mopeder 666:- per st och år men nu i Gbg kostar de 889:-.
Däremot har jag möjlighet att ställa av försäkringen under en del av året vilket jag brukar göra oktober till mars (6 mån).
Detta gäller var man än bor och det innebär ju att det kostar hälften och jag kan köra hur mycket jag vill och när som helst utan
restriktioner om rallyn mm. Ingen klubbtillhörighet krävs heller.
Jag har If och är nöjd med det <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu pratar vi äpplen och päron...
Det du talar om är en vanlig bruksförsäkring. Det tompa, Levve och jag beskriver är specialförsäkringar för samlar och veteranfordon.
Min DT har en vanlig trafikförsäkring och den kostar ca 1350kr helår hos Trygg Hansa och då har jag förhöjd premie för att min 15åriga son ska få köra den. Då jag bor i Majorna i Göteborg så räknas det som högriskområde. Halv resp helförsäkring där skulle kosta runt 8000/13000kr år... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo men frågan gällde en Zündapp -57 och den är väl 2-växlad.
Då gäller säkert det jag säger och det är mycket riktigt som du säger en vanlig bruksförsäkring.
Om en sådan då skulle kosta hälften av ca 900, dvs 450 kronor under det halvår du brukar den så måste du väl hålla med om att det är helt ok.
Det är stor skillnad om mopeden är 3-växlad av underlig anledning.
OBS! Detta är inte skrivet för att mena att du Rick har fel utan bara som en upplysning om vad jag tycker och betalar.
Var glada allihop <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men Pangerva, det är ingen skillnad på 2 el 3 växlade mopeders försäkringar, dom går/skall bara/gå på typklassningen och veteranmopeder är klass 2 B men det brukar inte försäkringsbolagen veta eller vilja veta <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen fara. Jag e glad! Ville bara försäkra mej om att alla förstod skillnaden.
Den gamla indelningen av 30mopeder så var det skillnad på försäkringen om det var automat-2vxl samt 3 eller fler växlar, och om dom väger över eller under 60kg. Denna indelningen tillämpar några försäkringsbolag fortfarande på gammelmoppar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag skulle försäkra min Puch (sorry Tompa) frågade man hur många växlar den hade. Eftesom det satt en treväxlad motor på den i grunden tvåväxlade Puchen svarade jag att den var treväxlad och fick ett pris på dryga tvåtusen. Då sa jag att den ska vara tvåväxlad i grunden och då blev vi överens om att den var tvåväxlad och då fick jag det lägre priset.
Jag frågade vad som gjorde en treväxlad dyrare men fick inget bra svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60