Motorn tjuter vid högvarv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
cyklamera

Motorn tjuter vid högvarv

Inlägg av cyklamera »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er.

Nu har jag just varit och kört mitt första veteran mopedrally som gick av stapeln i Husqvarna med omnejd. Vilken fröjd att se alla dessa fina gamla motorcyklar och mopeder. Snacka om blårök vid starten.... :wink:

Min moppe som är en MBC Trapper 1206 -66:a med en 2-växlad Flinta med handväxel.

Nu är det så att motorn tjuter väldigt när man kör på högvarv men så fort det blir lite motlut och motorn går ner i varv så minskar tjutet.

Är det någon som har nå´t tips på vad tjutandet kan bero på? Kan det möjligen vara kolvringarna som är i behov av byte?

Ha dé gott!

//McLund <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min orörda trapper 1206 -66 gör det samma. Jag skulle säga att den viner på höga varv. Jag hittar inget fel på funktionen och den går precis som den ska.
Ställer mig också frågande till detta fenomen.
Vår moppe har dessutom inte gått många mil sedan ny. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
cyklamera

Inlägg av cyklamera »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Min orörda trapper 1206 -66 gör det samma. Jag skulle säga att den viner på höga varv. Jag hittar inget fel på funktionen och den går precis som den ska.
Ställer mig också frågande till detta fenomen.
Vår moppe har dessutom inte gått många mil sedan ny.
Kan det vara så att det är fartvinden som tjuter i örona, jag menar att åka omkring i 33 km/h är inte å leka med..... He, he :lol:

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Ja 33km/h är inte att leka med. Ögonen tåras, Kinderna fladdrar och tunnelseendet slår in. :lol:

Jag tror jag ska beställa en ny kolv och se om det blir någon skillnad. Hur går din motor i övrigt?

Jag träffade en kille för ett tag sedan som sade sig ha endel Flinta erfarenhet, han sa: - "Den sjunger som en Flinta ska."
Jag tycker det känns lite skumt i alla fall. Har ingen annan Flinta som låter likadant. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tjöt i dom redan när dom var nya, det är från transdreven det tjuter.
Inget fel! :D <!-- </EdIndex> --></div>
cyklamera

Inlägg av cyklamera »

Raketsport skrev:...... Jag tror jag ska beställa en ny kolv och se om det blir någon skillnad. Hur går din motor i övrigt?
Jo motorn går bra i övrigt, men....

Igår på veteranrallyt så var det två gånger som motorn bara dog. Det gick inte att starta motorn förrän efter en liten stund. Den sista gången av de två som motorn dog var på hemvägen från rallyt ca 100 meter från där jag bor.

Totalt körde jag 9,1 mil med moppen igår.

Det som var lite roligt på rallyt var att min moppe fick jobba för två.... 8)

Min kusins Novolette spökade i växeln vilket gjorde att jag fick skjuta på väldigt ofta, och sedan var det en tjej som hade problem med sin Novolette som fick tolka med mig halva rallyt innan hon gav upp.

Så detta att motorn bara dog får väl vara förlåtligt, även en Flinta kan ju kanske bli trött ibland. Motorn har enl mätaren gått över 4.000 mil.

Hör gärna av dig om du byter kolv och kolvringarna så jag för hör om det blev bättre ang tjutandet.

Ha dé!

cyklamera

Inlägg av cyklamera »

Conrad Engström skrev:Det tjöt i dom redan när dom var nya, det är från transdreven det tjuter.
Inget fel! :D
Tack Conrad, det var ju lugnande besked.

Men jag träffade en polare som har ägt en moppe med en ILO motor på som också börjat tjuta i motorn. Han sa att tjutande försvann efter det att han bytt kolvringarna i motorn.

Men det kanske är olika i olika motorer hur själva tjutandet uppkommer.

Jag tror att jag ändå skall ta en koll på kolven och kolvringarna för att försäkra mig om att dessa inte är utslitna. Åsså är det ju lite roligta att meka åsså... :lol:

Ha dé gott. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Conrad Engström skrev:Det tjöt i dom redan när dom var nya, det är från transdreven det tjuter.
Inget fel! :D
Jasså, på så vis!
Det har ju låtit hela tiden vi haft den men jag har inte brytt mig om det eftersom det inte funnits några fel eller kännbara symptom.
Nu vet jag att jag ska fundera på varför dom andra inte tjuter... :hmm: biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kanske har remtransmission i dom andra? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjut från kolven och ringar kan höras om motorn är nyborrad, blir som ett slipande tjut som tystnar efter en tid. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif Ha ha, ja då är det inte det inte kolven eller ringarna för oss! :D Tack Conrad för infon. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar