Konstigt tändproblem på min Hva Novolette -54

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
håkani
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Konstigt tändproblem på min Hva Novolette -54

Inlägg av håkani »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir tokig….. :evil:

Har stark och gnista på tändstiftet efter någon minuts trampande upphör gnistan på tändstiften och en blå gnista uppkommer mellan brytarenas kontaktytor för att sedan åter komma till tändsiften igen men svagare och för att försvinner igen.

Har bytt tändspole, 4 st kondensatorer , tändkabel, tändhatt, tändstift och stiftet som håller svänghjulet.

Brytarna är svåra att få tag på så jag har slipat kontaktytorna och lött om anslutningarna mellan brytarna och kondensatorn.

Rengjort förgasaren.

Någon som har idé :idea: var det kan vara.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NEJ ! men för all del ta det lungt :D :shock: 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska väl vara några isolerbrickor där vid brytarna och det ska sitta en bakelitplatta under tändspolen. vanligtvis klarar man sig utan plattan men brickorna är väl mera som ett måste, eller? Jag har jävlats med mitt tändsystem på min novolette. Slutade med att jag köpte brytare, tändhatt, tändspole och kondensator nos och ett nytt tändstift. felet var att tamparna till kondensatorn var för nära själva kondensatorn och behövdes brytas lite uppåt och ifrån kondensatorn.

gnista mellan brytarna burkar vara dålig kondensator. Du får luska på tradera efter nya brytare. Det finns och brukar inte alls bli allt för blodigt dyra 100-200:-. Lät värt enligt mig så man får utesluta mera. <!-- </EdIndex> --></div>
håkani
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av håkani »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haft funderingar på isolerbrickorna vid brytarna, ska försöka tillverka nya brickor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det gnistrar mellan brytarna så är det
INTE fel på isolerbrickorna
INTE nån kabel i kläm som jordar
INTE fel på omkopplaren (dödaren)
eftersom dessa fel gör att brytarna blir "spänningslösa" och då kan det inte gnista mellan dom

Bytt kondensator har du gjort hur såg "hålet" den sitter i ut :?:
ytterhöljet på kondingen måste ha god kontakt med tändplattan

Gjorde du rent kontaktytorna på brytarna efter "filningen" använd ren bensin eller sprit
Det får absolut inte vara nån olja eller fett på spetsarna

Kolla även så inte brytaren går trögt på axeln <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
håkani
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av håkani »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det som knäcker en kondensator?

Är det tändspolen som ger för kraftig uppladdning? Brytarna är rengjorda och slipade.

Brytaren går lätt på axeln, kan det vara den som glappar lite så tändningen ställer om sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har det varit samma problem hela tiden eller blev det så här efter du bytte grejorna och filade brytarna
Om det är nytillverkad (Kina) spole så kan den ju vara paj fast den är ny <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som braxen säger , det hände mej :freakin mad: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan ju prova med en extern konding på sladden somm går till dödaren <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar