Byta vev

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Byta vev

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt en 4 växlad puchmotor.
Jag ska byta till ett förstärkt vevparti samt nya lager.
Vilka specialverktyg måste man ha?
Ramlageravdragare bör man väl ha när man ska schimsa in den.
Behöver man nåt annat?
Jag har aldrig gjort detta därför jag frågar. <!-- </EdIndex> --></div>
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av mbc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det verkligen ingen som klyvit sin puchmotor och bytat vev? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verktyg till ramlagren är bra och nödvändigt. När det gäller isärtagningen är det väl inget ytterligare du kan komma att behöva, förutom en svänghjulsavdragare då. Det sitter en massa låsringar i denna motor, så en vettig låsringstång kan vara bra att ha. Kopplingen kan upplevas bökig vid montering, men ingen du behöver specialverktyg till. Ett tips här är att komprimera kopplingsfjädern i ett skruvstäd och "låsa" paketet med små bitar av plattjärn eller dylikt. Du kommer att fatta när du kommer dit. Bakom kopplingspaketet sitter en bricka som gärna vill ramla ner vid montering, håll koll på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar