Ljuddämpare (igen)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri

Ljuddämpare (igen)

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det nog dags att låta min 54cc andas fritt. Jag har 32mm krök som går in i originalljuddämparen, och man känner att den inte riktigt kan flåsa ut.

Jag undrar nu, om nån kan svara på skillnaden mellan jamarcoldämparna, alltså den långa kromade 32mmaren och den som heter "fuego" med guldburken där bak.

Ger de nån vidare effekt, och är det nån skillnad på de 2? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den med guldburken bak använder jag på min suka, och jag är övertygad att den ger effekt, den andra känner jag inte till, skulle tro att den är ungefär lika , tror det bara är utseendet som skiljer 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan
Vill inte hålla med om det, den pipan och lite drevning gjorde 15 km för mej. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

alf-johan skrev:
selma skrev:Behåll orginaldämparen.
Det bara låter lite mer av den pipan
Vill inte hålla med om det, den pipan och lite drevning gjorde 15 km för mej. :shock:
Intressant, har en sån pipa till Zündapp som ska provas vid tillfälle. Har hört att de effektmässigt ska vara likvärdiga ett vanligt trim-Jamarcol men att den lever om mer. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28 <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

tompa skrev:Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28
Det är alltså en så kallad 60cc cylinder. Men i verkligheten blir det ju inte 60cc. så anslutningen till cylindern är 32 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Naeri skrev:
tompa skrev:Jamarcol dämparen ger lite mer, med den där fuego den låter bara mer.
fast å andra sidan så inte behövs det 32 mm krök till 54 cc, funkar lika bra med 28
Det är alltså en så kallad 60cc cylinder. Men i verkligheten blir det ju inte 60cc. så anslutningen till cylindern är 32 mm.
Det finns övergångsmuttrar <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar med en 32mm mutter på 28mm krök.
Hur? Jo, Man tar bort plasten på ett vanligt vajerhölje så man bara får spiralen kvar. Klipp till en längd av denna som precis räcker runt 28-kröken. Peta in den "ringen" i 32mm-muttern och voila. 32mm-muttern har nu fått en inre diameter som passar utmärkt till 28-kröken.
Detta var standard-procedur i Jämtland när man var ung och fattig och inte riktigt hade råd med 32mm krökochpipa men ändå ville köra femhalva :) <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det finns övergångsmuttrar och tricks. Det jag undrar är om det ger bra effekt med ett långt jamarcolrör som är 32mm- <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min erfarenhet är att krökens längd är minst lika viktig som vilken dämpare man hänger på. Det måste vara harmoni hela vägen. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Re: Ljuddämpare (igen)

Inlägg av S_Compakt »

Naeri skrev:Nu är det nog dags att låta min 54cc andas fritt. Jag har 32mm krök som går in i originalljuddämparen, och man känner att den inte riktigt kan flåsa ut.

Jag undrar nu, om nån kan svara på skillnaden mellan jamarcoldämparna, alltså den långa kromade 32mmaren och den som heter "fuego" med guldburken där bak.

Ger de nån vidare effekt, och är det nån skillnad på de 2?
Guld Fuegon är ren skit .. min gick mycket bättre med en jamarcol Cigarr modell 32 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skit tror jag inte att den är, men det kanske är skillnad på var den sitter, och som matte säger avstämningen, kanske måste va bra, :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Monarscoot med en puch sk 60cc på Ilon går kanon med en 32mm lång kromad jamarcool. Med 28mm krök kortad ca 10cm. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst är det skillnad, min varvar 9000 rpm om man plågar men den här..
Bild
jämfört med vanliga 32 jamarcolen... :wink: (kröken kortad 2cm kanske..oportat)

Cigarrmodellen tror jag inte mycket på, ser inge bra ut invändigt men snygg utvändigt..
<!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar