<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej tjena hallå!
Här tänkte jag dra igång en projekttråd om min farfars gamla KING, det första motorfordonet farmor och farfar köpte, detta för att göra farfars resa till jobbet lättare och farmors shoppingrundor mindre betungande.
Har förstått att det är lite Crescent som gäller här men jag hoppas ändå kunna finna lite hjälp då jag är total novis på mopeder, kan nog räkna på mina fem fingrar de gånger jag kört moped, jag tävlingscyklade mountainbike när polarna hade mopeder.
Grejen med denna mopeden trotts mitt ringa mopedintresse är dels att jag är en sucker för historia och denna har gott om det, dels är det en fantastiskt vacker moped någonstans där under all rost men framför allt så har min farfar på äldre dar' blivit rätt dement och detta projekt känner jag blir lite som att bevara en del av honom. Efter att min morfar som var gammal snickare gick bort fick jag som den enda händiga i släkten ärva en hel del gamla fina verktyg efter honom och tanken är väl med mopeden att få ett bestående minne av farfar med.
Ok, lite av vad jag vet om mopedens historia so far, mer kommer när jag pratat mer med farmor.
Jag har inte hundra koll på årsmodellen men på skylten fram står det "Aktiebolaget KING Hälsingborg" och farfar köpte den ny av en handlare i Lund, han hade den som sagt att köra till jobbet med och farmor hade den för att enklare kunna frakta hem varor.
Efter att dom köpte sin första bil blev mopeden stående, min far hade aldrig mopedintresse (kicka boll är ju så mycket roligare) och lagom till att min faster fyllde moppe stod denna mopeden på min farmors fars lantställe i Småland. På detta ställe blev den stående med lite sparsamt användande av min far och faster när dom var på besök men mest i förfall. På detta lantställe fanns även min farfars storasysters mans gamla motordrivna cykel, ni vet dom med normal cykelram men med motor och rem till bakhjulet, jag försökte få med mig den också men under resan från lantstället till mitt hem ramlade den på släpet och ramen sprack på flera ställen, den var så pass rostig. I alla fall, åter till farfars moped, någonstans under historiens gång har bakhjul, hastighetsmätare, toppen samt stora delar av dess en gång fina lyster försvunnit.
Tanken och förhoppningen med detta projekt är att som sagt få ett bestående minne av farfar. Första målet är att få fixat "exteriören", dvs blästra och lacka, bara så den ser ok ut. Efter det så kommer projektet att få den rullande. Här är inte målet att få den strikt original då jag väl rätt mycket insett att det kan vara rätt omöjligt.
Motorn är rätt körd så jag får väl jaga fatt på en annan, ska även någon dag sätt mig in i resten av framdrivningssystemet.
Efter allt detta så ska jag försöka få en så original lik lack som möjligt, den hade ny en mellanblå nyans med gräddvit pinstriping.
Bilder kommer, trodde jag hade dom på datorn men dom måste ha försvunnit i senaste datorkraschen, får ut och ta nya någon dag.
Hoppas att det finns någon vänlig själ där ute med lite goda tips och kunskaper att dela med sig av.
Mvh
Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Långtids projekt av farfars gamla Fram-King
-
Fartsyndare
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som att du har en bra plan där och gott syfte. Du har kommit till rätt ställe, även om det kan tyckas att det är MCB som dominerar här så finns det bred kompetens.
Släng upp lite bilder nu så att vi får se ditt objekt. Låter spännande med rost..... <!-- </EdIndex> --></div>
Släng upp lite bilder nu så att vi får se ditt objekt. Låter spännande med rost..... <!-- </EdIndex> --></div>
-
Fartsyndare
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack så mycket! Jag ska försöka fixa bilder i helgen, har bara paus mellan två långa arbetspass nu.
Rosten är som väl är mest ytrost, tanken är hel och locket har suttit på så där är inte vad jag kunnat se någon rost i tanken. En ordentlig blästring och lite ytarbete så borde den vara ok att lacka sedan.
Mvh
Rosten är som väl är mest ytrost, tanken är hel och locket har suttit på så där är inte vad jag kunnat se någon rost i tanken. En ordentlig blästring och lite ytarbete så borde den vara ok att lacka sedan.
Mvh