HVA flinta help !

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
2econdskin
Kontakt:

HVA flinta help !

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hi all !
i am a new owner of an old crescent 1264, and i have been restoring it for a while now.
I bought a "plug´n´play" hva flinta engine from a swedish seller on blocket, but when i got the engine i found out it was with a hand operated gearbox instead of foot ( sux !).
Is there anyway one can convert this engine to foot-vexel instead of hand ?, i got a spare engine with the foot-controlled gearbox, but this engine is not in very good condition and... my plan was really, that i didnt have to fumble around with re-conditionin, but now i have to come up with a new plan.

i am not the great engine builder, but if it is relatively simple to make some sort of convertion from hand to foot controlled gear-box, that would ease my mind a great deal.

------------------------------------------------------------------------------------

second of all , i would like to know there is any other way to install a cooling system on the crescent, i have been trying to find a "fläktkåpa & fläkthjul" for some time now and havent had any luck. Is there maybe another brand, maybe sacs that have made a similar system that will work on my scooter ...

Thx for a great site !

regards from denmark :) [/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Du måste byta vänster motorblock och flytta över växelmekaniken från den fotväxlade (du måste ha en växelaxel för just 1264, den är special). Blocket för handväxel har ju inget hål för växelaxeln bla. I övrigt är jag ganska säker på att växellådorna är lika. Du får väl antagligen byta lager och packboxar i den "nya" motorhalvan. Frågan är om dt inte är en bättre idé att byta den handväxlade motorn mot en komplett fotväxlad i lika bra kondition... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror att växelaxeln på en 1264 är annorlunda än på vanliga fotväxlade.
1264an har 2 hål i framkant av motorn som är motorfästen och dessa finns inte på vanliga flintor.

Jag har en ej komplett 1264 motor, MED rätt växelaxel och motorblock.

Hör av dig om du är intresserad. <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Hej!
Du måste byta vänster motorblock och flytta över växelmekaniken från den fotväxlade (du måste ha en växelaxel för just 1264, den är special). Blocket för handväxel har ju inget hål för växelaxeln bla. I övrigt är jag ganska säker på att växellådorna är lika. Du får väl antagligen byta lager och packboxar i den "nya" motorhalvan. Frågan är om dt inte är en bättre idé att byta den handväxlade motorn mot en komplett fotväxlad i lika bra kondition...
hey
jo det kan du have ret i ( vi tager den på dansk idag :) )
motoren er jo køb som nyrenoveret og ser ganske fin ud med nye pakninger, spole, kondensator og lign.
Så måske er det synd at skille motoren ad, hvis jeg nu ikke kan samle den igen. Så mister den jo en hel del i værdi :( ... og jeg har allerede brugt 2000sek på denne motor.

Bild

men fare for at lyde som en meget dum dansker :oops: , er det så muligt at montere et kabel fra den händväxelede motor og sætte dette kabel sammen med stangen fra fod-växel pedalen... Så man stadig styrer gearet med foden, bare via kabel istedet for et håndtag?

jeg tænker bare lidt ud af boksen og vil heller ikke miste for mange kroner...

pälle: jeg ved ikke om den anderledes, jeg syntes ikke jeg kan finde tegninger over en speciel HVA flinta motor til 1264, andet end den med 2 fodgear (växel) som de har produceret en del af.
Jeg har den orginale HVA flinta motor fran skoteretten, men om den kan reddes det ved jeg ikke :( .... Og det virker til at være en stor sag at skifte gearboksen rundt ?
mht. til de to montering huller i den fodväxlede HVA motor som du beskriver, så manglede disse også i min motor, men jeg har boret dem i blokken da jeg fandt at både HVA FLINTA 50cc händ och fod-vexel er bygget i den samme blok fra HVA-fabrikken side :) .... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte enklast att montera ett växelhandtag och köra handväxlat :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo et håndvexel system ville være det nemmeste, jeg vil nu allerhelst have fodvexel når den er født sådan :) ....
så enden på det hele bliver at jeg forsøger at fixe den händvexlede motor om til fodvexlet og renovere den samtidigt med, så må vi håbe jeg kan hitta ud af det :lol: ...
ellers så har jeg en livline i "Wiklund", han har lovet at hjælpe mig hvis jeg kommer i nød :) ...
mange tak for input !
mvh sunee frän århus, dk <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar