Har ju bara kört på halv gas....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Har ju bara kört på halv gas....

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jahapp, då blir det att plocka isär :( ,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....
Bild
tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt.. Bild
Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre.. :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar också ha "Problem" med min 4 lamellskoppling. Jag shimsar in kopplingsaxeln stumt. Men ändå efter några mils körning glappar det upp. Samt att den ska rassla som hela tiden! :?


Nu har den börjat slira också. Så jag funderar på att klyva skiten *igen* och shimsa upp på nytt, samt blästra mellanskivorna. (Har införskaffat mig en bläster också) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Har ju bara kört på halv gas....

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Jahapp, då blir det att plocka isär :( ,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....
Bild
tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt.. Bild
Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre.. :hmm:
Tycker det ser ut som lilldrevet sitter 1 cm utanför kopplingsdrevet, kan ju va ja som är halvblind också :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rick
Inlägg: 140
Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Rick »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zündappmotor vore en lösning kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe nog sitter den stumt (kona mot lager) blev lite snopet överraskad då man skulle va duktig å byta olja efter sommarens övningar, så hitta man bitar längst ner i oljekåpan, i tron det var lamellrester men så kul var det inte :? ,kuggrester från stora drevet.. kopplingen har inte slirat nämnvärt, men tycks ha hört aningens mer transmissions ljud i höst.. :notme:


Nix det sitter som det ska Tompa.. :wink:


Ari som skruvat inte jag.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är vanligt att det slits när man har lite pulver i skrotet.
Riv och byt bronsbyssningen vid kopplingsarmen, nytt kopplingslager . Kolla glappet mellan julgran och kopplingslager, eventuellt byt. Byt transdreven.
Grövre nitar i korgen och fasa hålet på innsidan, innan nitning.
Fasa för att nitskallen blir för klen vid den skarpa kanten.
Kolla hur mycket lamellplåtarna kan åka i lamellkorgen.
Svarva en axel som går genom kopplingslagret och balansera hela paketet.
Axeln skall vara så lång att dess vikt håller upp hela kopplingspaketet som vilar mot två linjaler.
Tag två fogsvansar och en träkloss ca 80 mm bred. Montera fogsvansarna bredvid varandra med trädklossen mellan dom i skruvstycket. Handtagen på fogsvansarna från skruvstycket och tänderna neråt. Fogsvansarna injusteras med vattenpass i våg.
Nu har man två linjaler bredvid varandra som man lägger upp balanseringsaxeln på.
Har man kommit så långt så klarar man även balanseringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt: Conrad, sen kanske det frestar på, att alltid bakhjulsåka med en tjockis till förare, varenda gång man åker ut en sväng.... :stayinshape: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är väl därför det heter viktkompenserig :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat med mer frukt & grönt nu... :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rick skrev:Zündappmotor vore en lösning kanske?
Det tror jag med. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För enkelt/tråkigt med Zyndapp... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket jobb med en Dappe, innan den går som EKF med 80 Athena. <!-- </EdIndex> --></div>
ilo krizter
Inlägg: 138
Blev medlem: 30 jan 2011, 00:00
Ort: Robertsfors en bit från ume

Inlägg av ilo krizter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mycket jobb med en Dappe, innan den går som EKF med 80 Athena.
mistick_yes.gif mistick_yes.gif mistick_yes.gif :clapping: thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
monarped ilo -53 2st
husqvarna 1185
monarped
monarped M38
Cresent 1149 -61
Cresent 1149-61
Cresent 1151-62
Cresent 1151-62
Cresent 1209-75
Rex comet grand prix -77 EKF.
Yamaha dt -89
Chevrolet bel air sport cupe -57.
Daggis
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 jul 2010, 23:00

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad hur fort går då en EKF med 80 Athena i dit exempel? För en Dappe med rätt portad Athena 70 och bra pipa gör ju 110 och en med Polini 80 minst den farten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Mycket jobb med en Dappe, innan den går som EKF med 80 Athena.
Hej !

Synd att man behöver upp till såpass kubik för att de skall gå något då.

80cc ! Då kan man ju lika gärna köpa en HD direkt.

Själv så håller jag mig helst till 50cc, iaf så länge jag har BMI under 30. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skriv svar