<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jahapp, då blir det att plocka isär ,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....
tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt..
Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar också ha "Problem" med min 4 lamellskoppling. Jag shimsar in kopplingsaxeln stumt. Men ändå efter några mils körning glappar det upp. Samt att den ska rassla som hela tiden!
Nu har den börjat slira också. Så jag funderar på att klyva skiten *igen* och shimsa upp på nytt, samt blästra mellanskivorna. (Har införskaffat mig en bläster också) <!-- </EdIndex> --></div>
zappafan skrev:Jahapp, då blir det att plocka isär ,Kopplingskorgens nitar känns lösa + glapp korg/bussning/lager, dreven tuggade....
tycker det skulle hållit längre men, man är ju inte född med tur direkt..
Conrad brukar det ju hålla bättre för eller? ska schimsa stumt som faen sidledes nu, får se om det håller bättre..
Tycker det ser ut som lilldrevet sitter 1 cm utanför kopplingsdrevet, kan ju va ja som är halvblind också <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näe nog sitter den stumt (kona mot lager) blev lite snopet överraskad då man skulle va duktig å byta olja efter sommarens övningar, så hitta man bitar längst ner i oljekåpan, i tron det var lamellrester men så kul var det inte ,kuggrester från stora drevet.. kopplingen har inte slirat nämnvärt, men tycks ha hört aningens mer transmissions ljud i höst..
Nix det sitter som det ska Tompa..
Ari som skruvat inte jag.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är vanligt att det slits när man har lite pulver i skrotet.
Riv och byt bronsbyssningen vid kopplingsarmen, nytt kopplingslager . Kolla glappet mellan julgran och kopplingslager, eventuellt byt. Byt transdreven.
Grövre nitar i korgen och fasa hålet på innsidan, innan nitning.
Fasa för att nitskallen blir för klen vid den skarpa kanten.
Kolla hur mycket lamellplåtarna kan åka i lamellkorgen.
Svarva en axel som går genom kopplingslagret och balansera hela paketet.
Axeln skall vara så lång att dess vikt håller upp hela kopplingspaketet som vilar mot två linjaler.
Tag två fogsvansar och en träkloss ca 80 mm bred. Montera fogsvansarna bredvid varandra med trädklossen mellan dom i skruvstycket. Handtagen på fogsvansarna från skruvstycket och tänderna neråt. Fogsvansarna injusteras med vattenpass i våg.
Nu har man två linjaler bredvid varandra som man lägger upp balanseringsaxeln på.
Har man kommit så långt så klarar man även balanseringen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt: Conrad, sen kanske det frestar på, att alltid bakhjulsåka med en tjockis till förare, varenda gång man åker ut en sväng.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad hur fort går då en EKF med 80 Athena i dit exempel? För en Dappe med rätt portad Athena 70 och bra pipa gör ju 110 och en med Polini 80 minst den farten. <!-- </EdIndex> --></div>